• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران بستگی به بسته پیشنهادی اروپا دارد

  • کد خبر : 1570
  • 16 اکتبر 2018 - 13:43
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران بستگی به بسته پیشنهادی اروپا دارد

به گزارش مبین ۲۴، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در مصاحبه با یورونیوز گفت که بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران بستگی به نوع اثر عملی و کارکردی بسته پیشنهادی اروپایی‌ها دارد که قرار است در چند روز آینده به ایران تحویل داده شود. حشمت الله فلاحت پیشه گفت: «ملاحظات دیپلماتیک […]

به گزارش مبین ۲۴، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در مصاحبه با یورونیوز گفت که بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران بستگی به نوع اثر عملی و کارکردی بسته پیشنهادی اروپاییها دارد که قرار است در چند روز آینده به ایران تحویل داده شود.

حشمت الله فلاحت پیشه گفت: «ملاحظات دیپلماتیک لازم باید رعایت شود و اگر ما به این نتیجه برسیم که در طرف اروپایی دیپلمات‌هایی با قصد مثبت در ایران می‌توانند مستقر شوند من موافق تاسیس دفتر اتحادیه اروپا هستم و امیدوارم که این موضوع شکل بگیرد. منتهی معتقدم که نوع اثر عملی و کارکردی بسته پیشنهادی اروپایی‌ها که قرار است در چند روز آینده به ایران تحویل داده شود و کیفیت این بسته حتما اثر جدی خواهد داشت. اگر بسته عملی با کیفیتی به ایران تحویل داده شود حتما سریع‌تر می‌توان موضوع گشایش دفتر اروپایی در ایران را مطرح کرد.»

بحث تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران پس از نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با سفرا و نمایندگان ۲۶ کشور اروپایی مطرح شده است. رئیس این کمیسیون در مورد این نشست به یورونیوز گفت: «ما یک نشست مشترک بین کمیسیون امنیت ملی و سفرای ۲۶ کشور اروپایی داشتیم که اولین ابتکار از این نوع بود و در این نشست، درخواست‌های مشترک و متقابلی مطرح شد. ما از اتحادیه اروپا خواستیم روابط عملی و جدی در شرایط پسا خروج آمریکا از برجام داشته باشد و طرف‌های اروپایی هم درخواست‌هایی داشتند.

به گفته فلاحت‌پیشه یکی از خواسته‌های اروپایی‌ها بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران بود که در گذشته هم در ملاقات‌ها و مذاکرات مختلف مطرح شده بود.

آقای فلاحت پیشه به یورونیوز گفت: «با توجه به شرایطی که وجود داشته در گذشته و ملاحظاتی که دو طرف دارند، این موضوع باید در ایران بررسی شود. جمهوری اسلامی ملاحظاتی درباره حضور نمایندگی‌های خارجی دارد و موضوع باید در وزارت خارجه و دستگاه‌های مرتبط بررسی شود و بنده با برخی مسولان وزارت خارجه در این مورد صحبت‌هایی داشته‌ام.»

به باور او، هر چه که ایران و اتحادیه اروپا به هم نزدیک باشند، می‌توانند از این امکان بهتر استفاده کنند و به جای این که ایران مثلا هر روز برود اروپا، این دفتر در خود ایران می‌تواند یک رابط باشد.

ساز و کار تجاری برای ادامه همکاری با ایران

در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بیانیه ۱۲ بندی نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در نیویورک منتشر شد که حاضران بر تعهد خود برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی تأکید کردند و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر سازمان ملل گفت که شرکت‌های اروپایی و دیگر شرکت‌های کشورهای امضا کننده برجام می‌توانند ارتباط بانکی و تجاری خود با ایران را حفظ کنند و اتحادیه اروپا متعهد خواهد شد تا مهم‌ترین منبع درآمد ایران نفت به فروش برسد.

علی خرم در این زمینه به یورونیوز گفت: «جدا از موضوع برجام که می‌تواند بین ایران و اروپا مورد تبادل نظر قرار بگیرد در سایر موارد هم ما در گذشته ما توافقات خوبی بین ایران و اتحادیه اروپا داشتیم از ۲۰ سال پیش که ایران و اروپا طرح روابط جامع را ریختند که شامل ابعاد مختلف بود از مواد مخدر و زندان‌ها تا بحث‌های تجاری، اقتصادی، سیاسی و بحث حقوق بشر و .. ایجاد چنین دفتری می‌تواند کمک کند به گسترش روابط ایران و اروپا. حالا برخی از مساله حقوق بشر نگران هستند برخی از موارد دیگر اما اینها گریزناپذیر است وقتی ما می‌خواهیم با یک مجموعه از کشورهای اروپایی ارتباط داشته باشیم برخی ملاحظات ما داریم برخی ملاحظات آنها دارند. اگر با این تفکر باشد که در چارچوب منافع و احترام متقابل می‌خواهیم حرکت کنیم این دفتر می‌تواند کمک بزرگی کند.»

در جریان تشدید تحریم‌های مالی و بانکی علیه ایران از سوی امریکا یکی از ابزارهای اعمال تحریم بانکی ایران از سوی آمریکا قطع دسترسی نظام بانکی ایران به سوئیفت بود که مقامات اروپایی اعلام کرده‌اند به دنبال راه‌اندازی سامانه پرداخت مستقل از آمریکا طراحی جایگزینی برای سوئیفت هستند تا اروپا برای حفظ برجام بتواند راه معامله با ایران را باز بگذارد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=1570

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.