• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه به نامه رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه

  • کد خبر : 1631
  • 29 اکتبر 2018 - 15:26
بیانیه مجمع مدرسین حوزه علمیه به نامه رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه

مجمع مدرسین و‌محققین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای از ارسال نامه آیت الله یزدی خطاب به آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید، انتقاد کرد. به گزارش مبین ۲۴ ، در این بیانیه آمده است: پیرو دیدار جمعی از شاگردان آیت الله العظمی شبیری زنجانی،که پیشینه ای درخشان در انقلاب و […]

مجمع مدرسین و‌محققین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای از ارسال نامه آیت الله یزدی خطاب به آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید، انتقاد کرد.

به گزارش مبین ۲۴ ، در این بیانیه آمده است: پیرو دیدار جمعی از شاگردان آیت الله العظمی شبیری زنجانی،که پیشینه ای درخشان در انقلاب و جمهوری اسلامی و مناصب مهمی را در نظام برعهده داشته اند، با این مرجع بزرگوار تقلید، آیت الله شیخ محمد یزدی، رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با نگارش نامه ای سرگشاده و با ادبیاتی خارج از نزاکت و موهن مقام مرجعیت را مورد بازخواست و انتقاد قرارداده است که در این ارتباط مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در دفاع از کیان و استقلال حوزه و مرجعیت بر خود لازم دید نکاتی را به آگاهی عموم برساند.

بیانیه حاکیست: حضرت آیت الله شبیری از مراجع تراز اول و از نظر علمی و اخلاقی فقیهی ممتاز و مستقل و مایه مباهات مرجعیت شیعه و حوزه علمیه قم هستند، که بر اساس یک سنت دیرینه و ارزشمند حوزوی، فروتنانه دعوت یکی از شاگردان قدیمی خویش را به دور از هر گونه انگیزه سیاسی پذیرفته اند و در جمع ایشان حضور یافته اند. این اقدام نشان دهنده مرتبه والای اخلاقی این مرجع بزرگوار و شایسته تقدیر فراوان و الگویی برای همگان است.

در ادامه این بیانیه آمده است:تفکر بسته و قیم مآبانه ای که ازآغاز انقلاب همه چیز را بر پایه معیار منافع جناحی و سیاسی و خودی و غیر خودی تحلیل می کرده و در حذف نیروهای اصیل انقلاب و هتاکی به مرجعیت شیعه کارنامه ای تیره دارد، با گستاخی تمام به نقد این دیدار پرداخته و برای مرجعیت شیعه که برترین نهاد حوزوی است خط و نشان می کشد و از یاران اصیل حضرت امام (ره) و انقلاب به عنوان افراد مسئله دار یاد می کند و نسبت به تکرار چنین دیداری هشدار می دهد.

بیانیه افزوده است: این دیدار بر اساس تشخیص و صلاحدید مرجعی بزرگوار انجام شده و مداخله و مخالفت با آن، نقض یکی از بنیادی ترین حقوق و آزادی های عمومی است که نه تنها ایشان بلکه همه شهروندان، از آن برخوردارند و در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. چگونه کسی که از جایگاهی حوزوی و وجاهت قانونی برای بازخواست از هیچ کس برخوردار نیست، با نامه ای سرگشاده بر خلاف اصول مسلم اخلاقی و حقوقی به بازخواست یک مرجع تقلید پرداخته است و رفتار اخلاقی او را زیر سوال برده و محکوم کرده است؟ آیا مرجعیت شیعه از آزادی دیدار با شاگردان خود برخوردار نیست؟ آیا چنین ادعایی هتک مرجعیت نیست؟ آیا نهادهای رسمی حوزه نباید در برابر این اقدام پاسخ گو باشند؟

در ادامه این بیانیه آمده است: کسانی که در این نامه به عنوان افراد مسئله دار مطرح شده اند، شخصیت های برجسته ای هستند که نه تنها نقش فراوانی در جریان انقلاب داشته اندو از یاران نزدیک حضرت امام (ره) بوده اند، بلکه سابقه درخشان خدمت در مناصب مهم همچون ریاست جمهوری، نمایندگی حضرت امام(ره) ، وزارت کشور و دادستان انقلاب و کل کشور را داشته اند. آیا پیشینه خدمت صادقانه به نظام و دغدغه منافع ملی را داشتن دلیل مسئله دار بودن است؟ آیا داشتن پایگاه قدرت مند اجتماعی و محبوبیت نزد افکار عمومی نشانه مسئله دار بودن است؟

بیانیه تاکید کرده است: شگفتا از این که کسانی از مقام والای مرجعیت خرده می گیرند که نه سابقه برجسته علمی چندانی دارند و نه در آزمون افکار عمومی سربلند بیرون آمده اند و نه از پایگاه اجتماعی در خوری برخوردارند. کسانی که اکثریت مردم بارها در جریان انتخابات مخالفت خود را با طرز تفکر و دیدگاه آنان نشان داده اند و خواست خود برای برکناری آنان از اداره امور عمومی به نمایش گذارده اند. به راستی مسئله دار چه کسی است؟

مجمع مدرسین و‌محققین حوزه علمیه قم در ادامه بیانیه خود آورده است: در شرایطی که بخش قابل توجهی از جامعه به دلیل تنگناهای اقتصادی در فشار شدید به سر می برند و کشور و نظام دستخوش بحران های جدی است، آیا یک دیدار ساده از این اهمیت برخوردار است که موضوع یک نامه سرگشاده قرار گیرد و با زبانی تهدید آمیز به مرجعی که همگان بر حسن نیت و صفای درونی و معنوی او معترفند، هشدار داده شود؟ آیا نگارش چنین نامه ای در این شرایط که جامعه بیش از هر زمان نیازمند همبستگی و الفت است، در راستای مصلحت نظام و کشور بود؟ فاین تذهبون؟ آیا وقت آن نیست که در هنگام پیری با تامل در گذشته خود و اعتراف صادقانه به اشتباهات خود در پیشگاه مردم، رضایت آنان را به دست آورده و از نفرت آنان بکاهیم ؟

** در پی انتشار تصاویری از آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید در فضای مجازی؛ آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه ای خطاب به این مرجع تقلید خواستار رعایت شئون مرجعیت و احترام نظام اسلامی حاکم شد. آیت الله محمد یزدی در متن نامه خود که شنبه گذشته منتشر شده، آورده است: پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض می‌رساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزیان را در پی داشته است. نامه حاکیست: لازم به ذکراست، اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی در مورد برخی از مسائل دیگر داشته ام که جواب قانع کننده ای دریافت نکردم؛ لذا این نامه رابه ناچار به صورت سرگشاده خدمتتان ارسال ‌کردم،چگونه می‌شود، حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!. در ادامه این نامه افزوده شده است: یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=1631

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.