• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

اطلاعیهٔ مطبوعاتی سفارت کوبا در جمهوری اسلامی ایران در مورد محاصرهٔ اقتصادی، تجاری و مالی تحمیل‌شده توسط ایالات متحده آمریکا علیه کوبا

  • کد خبر : 1641
  • 31 اکتبر 2018 - 22:55
اطلاعیهٔ مطبوعاتی سفارت کوبا در جمهوری اسلامی ایران در مورد محاصرهٔ اقتصادی، تجاری و مالی تحمیل‌شده توسط ایالات متحده آمریکا علیه کوبا

ما شک نداریم که دوباره ایالات متحده را شکست خواهیم داد و جامعهٔ بین‌المللی صدایش را در حمایت از کوبا بلند خواهد کرد. (۳۱ اکتبر ۲۰۱۸) برای مدت تقریباً ۶۰ سال دوازده دولت ایالات متحده خشن‌ترین و طولانی‌ترین محاصرهٔ اقتصادی، مالی و تجاری تاریخ را به کوبا تحمیل کرده‌اند. هدف ایجاد این محاصره که در […]

ما شک نداریم که دوباره ایالات متحده را شکست خواهیم داد و جامعهٔ بین‌المللی صدایش را در حمایت از کوبا بلند خواهد کرد. (۳۱ اکتبر ۲۰۱۸)

برای مدت تقریباً ۶۰ سال دوازده دولت ایالات متحده خشن‌ترین و طولانی‌ترین محاصرهٔ اقتصادی، مالی و تجاری تاریخ را به کوبا تحمیل کرده‌اند. هدف ایجاد این محاصره که در گزارش سال ۱۹۶۰ وزارت امور خارجهٔ ایالات متحده تصریح شده، تا امروز تغییر نکرده است:

«اکثریت کوبایی‌ها از کاسترو حمایت می‌کنند… تنها راه قابل پیش‌بینی برای جلب حمایت داخلی، ایجاد تخریب و نارضایی است که می‌تواند بر اثر ضعف اقتصادی و کمبود مایحتاج در کوبا به وجود آید… ما باید به‌دنبال تمامی ابزاری باشیم که موجب تضعیف حیات اقتصادی کوبا می‌شود… یک خط دخالت این است که کوبا را از دسترسی به ارز و کالاهای مورد نیازش محروم کنیم، باعث کاهش منابع مالی و حقوق و دستمزدها شویم، گرسنگی و ناامیدی ایجاد کنیم و حکومت آن کشور را سرنگون کنیم.»

دشمنان کوبا اصرار دارند نشان دهند که محاصره اقدامی حاکی از «تحریم» دوجانبه می‌باشد و علت مشکلات جزیره بی‌کفایتی مدل سوسیالیستی و ناتوانی رهبران آن است. در مقابل این دروغ، همان‌طور که بارها که تکرار شده، هر سال دنیا در حمایت از گزارش کوبا در مورد خسارات ناشی از محاصرهٔ اقتصادی – که هم‌اکنون به رقم ۹۳۳،۶۷۸ میلیون دلار رسیده است بر‌می‌خیزد.

بسیاری در جهان (و حتی برخی دوستان) گمان می‌کنند که با ترمیم روابط دیپلماتیک بین کوبا و ایالات متحده، محاصره محو شده یا این‌که اقدامات جعلی آن از بین رفته است. لیکن، چیزی بالاتر از واقعیت وجود ندارد.

تحمیل جریمه‌های چند میلیون دلاری به مؤسسات بانکی، دولت‌ها و شرکت‌ها به علت فعالیت اقتصادی در کوبا یک عملکرد معمولی حکومت ایالات متحده می‌باشد. دولت اوباما ۵۶ جریمه به ارزش ۱۴هزار و ۳۸۶میلیون و ۸۳۳هزار و ۵۷۶ دلار آمریکا علیه مؤسسات امریکایی و خارجی وضع کرد. درحالی‌که دولت ترامپ ضمن به عقب راندن محسوس روابط دوجانبه‌ای که با دولت قبل از وی در جریان بود، ۳ جریمه به ارزش ۵۲۷هزار و ۷۷۸ دلار به مؤسسات طرف معامله با کوبا تحمیل کرده است.

تنها به‌عنوان نمونه، در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ «گروه بین‌المللی امریکایی» که یک شرکت بین‌المللی خدمات بیمه‌ای و مالی است موافقت کرد مبلغ ۱۴۸،۶۹۸ دلار به «دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی» پرداخت کند تا از جریمه‌های احتمالی ناشی از ۵۵۵ به‌اصطلاح موارد تخطی از برنامهٔ این دفتر درخصوص ایران، سودان و کوبا جلوگیری شود.

از سال ۱۹۹۲ بدون وقفه ۲۶ بار در سازمان ملل متحد در مورد محاصرهٔ کوبا رأی گیری شده است. تنها ایالات متحده، اسرائیل و بعضی دیگر از متحدان آن‌ها که هیچ‌وقت تعدادشان از چهار کشور بیشتر نبوده است با ‌قطعنامه‌های محکومیت جهانی محاصرهٔ کوبا مخالفت کرده یا در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند. متأسفانه، این قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل تأثیری در موضع حکومت ایالات متحده نداشته و این نشانهٔ بی‌توجهی کامل این دولت نسبت به جامعهٔ بین‌المللی است.

محاصرهٔ ایالات متحده تجارت با کوبا یا دریافت کمک توسط کوبا از جانب هر کشوری را محدود می‌کند. در ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ بانک اعتباری سرمایه‌گذاری شیلی، بانک شیلی، آی‌تی‌ای‌ان، بی‌بی‌وی‌ای، و بانک دولتی از انتقال وجوهی که توسط «جنبش همبستگی با کوبا» به‌منظور کمک به جبران خسارات ناشی از گردباد ایرما جمع‌آوری شده بود، امتناع کردند. حرف این مؤسسات این بود که کوبا مشمول مقررات ایالات متحده درخصوص محاصرهٔ اقتصادی می‌باشد و به این علت مجاز نیستند این انتقالات را انجام دهند.

در فوریه ۲۰۱۸، هتل شرایتون آدیس در اتیوپی مطابق دستورالعملی که از شرکت مادر خود در ایالات متحده دریافت کرده بود، به بهانهٔ مقررات محاصرهٔ کوبا از رزرو اتاق برای یک هیئت کوبایی که به‌منظور بازدید به آن کشور رفته بود، خودداری کرد.

در بخش سلامت عمومی، غیرممکن بودن تهیهٔ دارو، معرف‌های دارویی، قطعات یدکی برای تجهیزات مربوط به تشخیص و درمان بیماری، وسائل پزشکی و دیگر اقلام ضروری این بخش، صدها میلیون دلار خسارت به بار آورده است. در ماه مارس ۲۰۱۸، شرکت هندی آکولایف از ارسال مستقیم داروی لووفلوکساسین به کوبا امتناع کرد. این امتناع به خاطر این واقعیت بود که بانکی که حساب آن شرکت در هند نزد آن است مخالف اعتباربخشی به پرداخت‌هایی است که در وجه کوبا صورت می‌گیرد، به این استناد که در اسناد حمل کالا که طبق آن پرداخت توجیه می‌شود، نام یک کشور تحت محاصره به‌عنوان مقصد نهایی ذکر شده بود.

ایالات متحده امریکا به هدف تاریخی خود برای نابود کردن انقلاب کوبا دست نیافته است، لیکن آن‌ها باعث به وجود آمدن بسیاری از کاستی‌ها و خسارات اقتصادی فراوان به مردم ما و مانع توسعهٔ کامل کوبا شده‌اند. با این حال، آن‌ها قادر نبوده‌اند مردم ما را به تسلیم وادارند، همان‌طور که نتوانسته‌اند این جزیره را از تداوم بخشیدن به ابراز همبستگی با ۶۶ کشور در تمام قاره‌های جهان که توسط اعزام پنجاه‌هزار متخصص سلامت صورت گرفته است، بازدارند. آن‌ها قادر نبوده‌اند شاخص‌های پیشرفت کوبا در حوزه‌های سلامت، آموزش و تأمین اجتماعی را که مردم کوبا از آن بهره‌مند هستند کاهش دهند، همچنان‌که نتوانسته‌اند اتحاد مردم حول انقلاب را در هم بشکنند.

طی چند ساعت آینده جهان یک بار دیگر در سازمان ملل علیه محاصرهٔ کوبا رأی خواهد داد. فشارهای ایالات متحده شدید و خجالت‌آور است، لیکن ما شک نداریم که دوباره آن‌ها را شکست خواهیم داد و جامعهٔ بین‌المللی صدایش را در حمایت از کوبا بلند خواهد کرد.

سفارت کوبا در جمهوری اسلامی ایران

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=1641

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.