• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

دبیر شورای شهر نجف آباد: اتفاق بزرگ در شورای شهر نجف آباد انتخاب یک جوان بعنوان رییس شورای شهر بود

  • کد خبر : 1386
  • 22 سپتامبر 2018 - 22:27
دبیر شورای شهر نجف آباد: اتفاق بزرگ در شورای شهر نجف آباد انتخاب یک جوان بعنوان رییس شورای شهر بود

شوراهای شهر و روستای کشور در هفتههای اخیر در آستانه یک سالگی دوره پنجم خود هیأت رییسه جدیدشان را برای سال دوم انتخاب کرده‌اند. این انتخاب در شهر نجف‌آباد اما با یک اتفاق جالب همراه شد. در حالی که انتظار می‌رفت محسن پوراسماعیلی که بخشداری نجف آباد و معاونت و سرپرستی فرمانداری قشم در دوران […]

شوراهای شهر و روستای کشور در هفتههای اخیر در آستانه یک سالگی دوره پنجم خود هیأت رییسه جدیدشان را برای سال دوم انتخاب کرده‌اند. این انتخاب در شهر نجف‌آباد اما با یک اتفاق جالب همراه شد. در حالی که انتظار می‌رفت محسن پوراسماعیلی که بخشداری نجف آباد و معاونت و سرپرستی فرمانداری قشم در دوران اصلاحات را در کارنامه خود دارد و در انتخابات نیز سرلیست اصلاح طلبان بوده است برای ریاست شورا انتخاب شود، او و سایر اعضای لیست امید با یک اصولگرای جوان بنام ابراهیم ابوترابی به جمع بندی رسیدند و او را به عنوان رییس شورا برگزیدند. به این ترتیب، ابوترابی جوانی سی و هشت ساله که دارای فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشگاهی در هندوستان است با پنج رای از نه رای که چهار تای آن از اعضای لیست امید بود رییس شد. این اتفاق واکنش های متفاوتی را بین فعالان سیاسی شهرستان و گروه‌های مختلف مردمی در این شهر به همراه داشته است. این بهانه ای شد تا با مهدی حاجی صادقیان دبیر شورای شهر نجف آباد و از اعضای لیست امید گفتگویی داشته باشیم و دلیل این انتخاب را سوال کنیم. حاجی صادقیان خود جوان است. دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته جامعه شناسی است و با رسانه‌ها رابطه خوبی دارد.

– سلام. موضوع گفتگویی که بابت آن با شما تماس گرفتم انتخابات هیأت رییسه دوم شورای پنجم نجف آباد است. انتخابی که تعجب خیلی ها را برانگیخت. هم اصولگرایان هم اصلاح طلبان. جریان چیست؟ چرا آقای ابوترابی اصولگرا؟ درست است که چهار نفر از اصلاح طلبان شورا پشت سر ایشان بودند؟

– سپاسگزارم از تماس شما. بله ما هم پیش بینی میکردیم که هم در بین اصولگرایان و هم در بین دوستان اصلاحطلبمان این انتخاب موجب تعجب شود. علی الخصوص که انتخاب ابراهیم ابوترابی به عنوان رییس با حمایت قاطع چهار نفر از اعضای لیست امید اتفاق افتاد. به نظرم قبل از جناح سیاسی ابوترابی، اولین اتفاق غیر منتظره، انتخاب یک جوان به عنوان رییس شورا بود. امری که اگر چه دور از انتظار بود، ولی پاسخی بود به مطالبات گسترده مردمی از هر دو جناح برای جوانگرایی. تصور بر این بود که آقای پوراسماعیلی گزینه ماست. البته درباره نامزد شدن پوراسماعیلی ساعتها با دوستان جلسه داشتیم و گفتگو کرده بودیم. اما به هر حال ما به دنبال یک تحول اساسی در روند فعالیت شورا بودیم و برای ما تغییر در روند شورا درجه اول اهمیت را داشت و اصولگرا یا اصلاحطلب بودن فردی که انتخاب می شود موضوع بعدی بود. آقای پوراسماعیلی در واقع از خودگذشتگی کردند برای یک هدف جمعی بزرگتر. البته همه دوستان. آقای منتظری و آقای طرقی هم با دید بسیار گسترده و بازتری مساله را نگاه کردند و آن اینکه ما تغییر نیاز داریم. وجه مشترک ما چهار نفر و آقای ابوترابی که باعث این همافزایی شد یکی این بود که بیشتر جوان بودیم و دوم اینکه در شورای نه نفره ما چهار نفر از اعضای شورای چهارم بودند با دیدگاههایی که بیشتر میراث فضای آن شورا بوده و ما پنج نفر اعضای جدید هستیم که خب در بعضی از مسایل تفاوت جدی در نگاههای ما به مسایل شهری وجود داشت. این تفاوت جدی ما پنج نفر را به هم نزدیکتر کرد. ما به این نکته واقف بودیم که شورا به یک تحول اساسی نیاز دارد. یک تغییر محسوس که برونداد آن را مردم هم احساس کنند.

– مهندس ابوترابی چه خصوصیتی داشت که این تحول با ایشان ممکن می شد؟

– نه اینکه این تغییرات به فرد وابسته باشد. این یک کار تیمی است. نیاز است که با یک همبستگی و البته با بهرهگیری از تجربیات و همکاری چهار همکار باسابقه دیگر یک حرکت جمعی در شورا داشته باشیم تا تغییرات و اصلاحات مورد نظر شورا را در مدیریت شهری اعمال کنیم. اینکه چرا آقای ابوترابی انتخاب شد باید بگویم که ایشان یک فرد اساساً نقاد و ریزبینی هستند. نقطه نظرات فنی ایشان در شورا خیلی به درد میخورد. ابوترابی جوان است و انرژی و شجاعت لازم برای اصلاح روند را دارد. نقطه مثبت بارز ایشان هم پاکدستی ایشان است. در این دوره یکساله ما متوجه شدیم که ایشان فارغ از جناحبندیهای سیاسی دغدغه زیادی برای رفع مشکلات شهری دارند و جهت نقد به هر طرف باشد ایشان ابایی ندارد. برای کسانی که به دنبال اصلاح واقعی هستند همین خصوصیات کافی است که با هم به اشتراک برسند.

– شورای شما ۹ نفر عضو دارد. هفت نفر خود را منتسب به اصلاحطلبان معرفی میکنند و دو نفر به جبهه اصولگرایان. چه شد که جمع شما اول گزینه خودش را رو نکرد و دوم اینکه یک اصولگرا از این جمع بیرون بیاید خیلی سوال برانگیز است.

– ما باید در تعاریف تجدید نظر کنیم. از نظر من اصلاح طلب واقعی کسی است که واقعا به دنبال اصلاح امور است. اینکه فرد یا افرادی خود را اصلاحطلب بدانند اما دربرابر هر تغییری مقاومت کنند که نمیشود اصلاحطلب. ذات اصلاحطلبی یعنی خواهان دگرگونی و تغییر به سمت بهبود اوضاع بودن. چطور ما میخواهیم روندی را اصلاح کنیم اما با تغییرات مخالفت میکنیم؟ این هراس از تغییر ما را بیشتر محافظهکار میکند نه اصلاحطلب. اجازه بدهید با این تعریف من به شما اعلام کنم که شورای شهر نجفآباد چهار اصلاحطلب دارد. اصلاحطلبانی که به خاطر اینکه در اقلیت هستند و نیاز به تغییر را احساس میکردند و این احساس نیاز آنها را به اصولگرایی که با تغییرات موافق بود نزدیک کرد. و این لزوم به تغییر باعث شد ما چهار نفر از این انتخاب ابایی نداشته باشیم. از بین پنج گزینه غیر اصلاحطلب (به تعبیر من) کسی که مواضعش به ما نزدیکتر بود آقای ابوترابی بود. ضمن آنکه محذوریتهایی بعضا وجود داشت که ممکن بود ایشان نتوانند به گزینه ما رای بدهند. البته با تعریفی که من از اصلاح طلبی ر ذهنم دارم، به عنوان کسی که به دنبال اصلاح امور است ممکن است ابوترابی را هم در بر بگیرد. اگر من این تعبیر را به کار نمیبرم بخاطر این است که خودش به خاطر شرایط سیاسی دوست ندارد از این تعبیر استفاده شود. ولی خب هدف یکی است ما بدنبال یک هدف مشترک بودیم و برایمان فرقی نمی کرد توسط چه کسی. عرض کردم این یک از خودگذشتگی بزرگ بود از طرف آقای محسن پوراسماعیلی برای رسیدن به این هدف مشترک. ما بنیان یک وحدت را در این شورا پایهگذاری کردیم. ممکن است اصولی باشد که ما در آنها تفاوت نظر داشته باشیم. قبول کنیم که این قالبهای فکری و حزبی (بهتر است بگویم باندی ) که گاهی ما را مقابل هم قرار می دهد گاهی معیار درستی برای تشخیص مسیر درست نیست. آن هم قالبهایی که از گذشته به ما ارث رسیده و تقریبا در شکلگیری آن ما نقشی نداشتهایم. حال اگر با کسی از جبهه مقابل این جریان بتوانیم همپیمان شویم و به هدف مشترک نزدیک شویم چرا این کار را نکنیم؟ درست است هر کدام اصول خود را داریم اما گاهی هذف و راه از نظر هر دو مشترک است. راستش گاهی از خودم می پرسم برای نسل جوان امروزی جامعه چه چیزی از کار و تلاش برای اصلاح امور مهمتر است؟ داشتن اندیشههای نو که راهگشا باشد یا اصولگرا و اصلاحطلبی؟ آن هم اصلاحطلبی که گاهی فقط از همه این مرام و مفهوم نیاز به اصلاح، ما فقط نامش را یدک میکشیم و حتی بعضی وقتها عنوان را هم بیاعتبار میکنیم. برای همین است که میگویم شاید بهجای حزب هم بهتر است بگوییم باند. اینکه نسل گذشته ما را دسته بندی کرده و قالبهایی ساخته و ما الان با تعریف بیست سی سال پیش روبروی هم قرار بگیریم درست نیست. این روش اگر میخواست جواب بدهد ما الآن وضعمان این نبود. میشود بر سر اشتراکات زیادی توافق کرد. همه ما به دنبال ساختن زندگی بهتر در شهر و کشوریم. خب اگر در این هدف و راه دستیابی به آن اشتراک نظر داریم بسم الله.

– شما یک همکار دیگر در شورا دارید که در لیست امید هم حضور داشته و با این عنوان انتخاب شده. در این حرکت نقشی نداشته؟

– آقای مهندس حجتی را می فرمایید. خیر نداشتند.

– می توانم دلیل آنرا بدانم؟

– خب نخواستند همراهی کنند. اگر همراهی میکردند شاید انتخاب رییس شورا گزینهای از لیست امید میبود. کسانی مانند آقای پوراسماعیلی یا آقای طرقی. ولی از ابتدای شورا آقای حجتی در جریان همکاری با ما چهار نفر کمتر وارد شدند. وگرنه ممکن بود ما بتوانیم تصمیمات بهتری بگیریم. شاید خودشان بهتر بتوانند دلیل آنرا توضیح دهند.

– از ایشان خواستید همکاری کنند؟

– بله. هم ما و هم جمعی از بزرگان اصلاحات شهر.

– دلیل این کارشان چه بود؟

– خب نخواستند همکاری کنند. شاید بخاطر این بود که در انتخابات در لیست غیر اصلاحطلبان هم حضور داشتهاند. بهتر است خودشان توضیح بدهند.

– آقای عیدی محمد طرقی هم در لیست دیگری به اتفاق آقای مجتبی گودرزی حضور داشته.

– بله. اما آقای طرقی در درجه اول خواهان تغییر و اصلاحند. همین مسأله باعث میشود مواضع ایشان با ما بیشتر قرابت پیدا کند. ضمن اینکه آقای طرقی در شورای سوم هم با آقای گودرزی همکار بودهاند. همکاری نزدیک و خوبی هم با هم داشتهاند. در این چند سالی که این دو نفر همکار بودهاند آقای گودرزی هر وقت کاندیدای ریاست شدهاند آقای طرقی به ایشان اعتماد کرده و به ایشان رأی دادهاند. اعتمادشان هم کاملاً به جا بوده است. اما این بار بعد از شش بار تجربه اعتماد آقای طرقی به آقای گودرزی وقتش بود که آقای گودرزی به آقای طرقی و تیمشان کمک کنند. به هر حال این یک اعتماد دو جانبه است. همه کسانی که آقای طرقی را میشناسند به تواناییهای خوب ایشان اذعان دارند و میدانند ایشان اهل تعاملاند. بسیار صادق و روراستاند. اهل کار و پیگیری هستند. شما هیچگاه به جز صداقت از ایشان نمیبینید. ما ایشان را هم برای ریاست بسیار مناسب میدانستیم. میشد آقای گودرزی هم کمک کنند و ما آقای طرقی را برمیگزیدیم. البته هم ما هم آقای طرقی از انتخاب فعلی هم بسیار راضی هستیم. این بهترین و قابل دفاعترین حرکتی بود که میشد کرد.

– مهمترین نقدهایی که به عملکرد یکساله شورا داشتید و باعث شد این تصمیم را بگیرید چه بوده؟

– در یک کلام ما دچار یک مماشات عجیب شده بودیم با تصمیمات و اقدامات در شهر. ولو اینکه همه با آن مخالف بودیم یا خواستار اصلاح شده بودیم. یک مساله دیگر هم درگیری همه ما در یک روزمرگی بود. ایدهها و طرحهای جدیدی که ما جوانترهای شورای نجف آباد باید دنبال میکردیم لابلای روزمرگیها گم میشد و به راحتی کنار گذاشته میشد. روندی که در شورا پی گرفته میشد همان روند گذشته بود. فارغ از خوب و بد ماجرا هیچ تغییری احساس نمیشد. مردم اگر تغییر نمیخواستند چه دلیلی داشت که با رأی خود ترکیب شورا را تغییر دهند؟ در حالیکه تعداد بیشتری از اعضای شورای چهارم نامزد انتخابات دوره پنجم بودند.

– هیأت رییسه جدید شورای شهر نجف آباد اکنون برای یکسال آینده چه برنامهای دارد؟

– بهتر است بگوییم برنامههای شورا. شورای ما نه نفر است. درست است که ما مسایل را نقد میکنیم اما منکر تلاش و زحمات و نگاه کارشناسی اعضای شورا نمیتوانیم بشویم. مردمداری و نگاه باز به پیشرفت شهر از خصوصیات بارز اعضاست. مثلا همین مهندس گودرزی رییس سابق شورا فرد بسیار متخصصی در مسایل سخت افزاری شهری است. ایشان دانشآموخته مهندسی عمران است و بخش زیادی از وقت و انرژی اش در گذشته صرف مسایل شهری در نجف آباد و کلاً استان شده است. گودرزی کوهی از تجربه در مسایل شهری است. معلوم است که بدون کمک ایشان و بزرگواران دیگر شورا که آنها هم هر کدام سرمایهای هستند برای شهرکارها پیش نمی رود. ما نباید به این اشتباه بیفتیم که رییس یا هیأت رییسه همه کاره است، خیر. اتفاقا تاکید میکنم در کار شوراها اگر موفقیتی هم هست مدیون همکاری و کمک همه اعضاست. تاکید می کنم همه اعضا. اگر تک نفره میشد برنامه ای را پیش برد که واقعا شرایط فرق میکرد. این را هم بگویم که من در مقایسه با بعضی شهرها یا دورهها که نگاه میکنم شورای شهر نجف آباد بسیار خوب عمل می کند. در پس زمینه ذهن تک تک اعضا انصافاً همگرایی  و کمک به حل مسایل دیده میشود. برنامه ما در شورا هم حتماً بر مبنای اصلاحات در روند کار در شهر است.

– برگردیم سر موضوع اصلی. درباره انتخاب آقای ابوترابی به عنوان رییس شورای شهر نجفآباد بازخوردی هم داشتید؟ از بین اصلاحطلبان شهر کسی به این انتخاب اعتراض کرد؟

– قطعا هر انتخابی بازخورد‌هایی دارد. برخی از بزرگان و بسیاری از جوانان زنگ زدند یا در نشستها بسیار از این ایده تشکر کردند. برخی هم در تماس‌ها این سوال را داشتند که چرا در شورایی که هفت نفر خود را منسوب به اصلاحات می‌دانند، یک اصولگرا به عنوان رییس انتخاب شده است؟ من به کسانی که به انتخاب یک اصولگرا در قامت رییس اعتراض داشتند در ابتدا گفتم که طبق آن تعریف اصلاح طلبی که ابتدا عرض نمودم، واقعا ما چهار نفر اصلاح طلب بیشتر در شورا نیستیم. اگر هم هفت نفر هستیم، آن سه عزیز دیگر باید رای اکثریت را می‌پذیرفتند. مخصوصا آن که کاندیدای مد نظر ما آقای پوراسماعیلی بود که مورد وثوق قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان شهر هستند. از سوی دیگر ما یکسال به آقای گودرزی برای ریاست اعتماد کرده و رای داده بودیم و این انتظار از ایشان و نزدیکانشان می‌رفت که امسال همکاری بیشتری با ما داشته باشند. ما سال گذشته قبل از انتخاب شهردار و هیأت رییسه یک توافقنامه نوشتیم و پای آنرا هم امضا کردیم و قول و قرار ما براین بود که ریاست شورا چرخشی باشد. حتا با یکی از آقایان مفصلا درباره ریاست پوراسماعیلی در سال دوم صحبت کردیم و ایشان قول همکاری دادند. البته دلیلی هم ندارد ما به دسته‌بندی‌هایی تن بدهیم که صرفاً به یک عنوان تبدیل شده‌اند و از ماهیت خود فاصله گرفته‌اند؟ به نظر من دسته‌بندی هم اگر باشد باید بین کسانی که به سنت و گذشته چسبیده‌اند و کسانی که نواندیش‌ترند و نگاهشان به آینده است باشد. اشتراک شخص من با کسی که عنوانش اصلاح‌طلب باشد ولی در گذشته مانده است و نمی‌تواند تن به تغییر و اصلاح بدهد، کمتر است تا کسی که عنوانش اصولگراست ولی نگاهش رو به جلوست. از نقد نمی‌ترسد و تغییر را لازمه حرکت می‌داند. اگر این خواسته‌ها را به‌خاطر عنوان اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی معطل بگذارم و خود را بیشتر درگیر این مسایل کنم به مردم و رأی آنها خیانت کرده‌ام. این عناوین برای من که میخواهم نماینده خوبی برای مردم باشم که آبی ندارد. حالا برای کسی ممکن است نان داشته باشد مساله دیگری است. باید طرحی نو درانداخت. روبروی ما مدافعان سرسخت سنتها و موانع جدی تغییر و دگرگونی و اصلاحند. چه فرقی میکند عنوانشان اصلاحطلب باشد یا اصولگرا؟ این افرادی که با مسایل اینقدر محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند باید رفته رفته جایشان را به نواندیشان بدهند. انتخابهای ما در آینده سیاسی کشور هم باید بر همین مبنا باشد. اگر خواهان تغییر شرایط هستیم. اصلاح یعنی تغییر. یعنی دگرگونی در روند. نباید از تغییر ترسید. از تغییرات به سمت بهبود اوضاع و تصمیمگیری بهتر چه از طرف اصلاح‌طلبان باشد چه اصولگرایان باید استقبال کرد.

– این مواضع شما به معنی فاصله گرفتن از اصلاحطلبان نیست؟

– ابداً. با تعریفی که از اصلاحطلبی عرض کردم خیر. موضع من فقط تأکید بر اصلاح است. این اصلاح باید در خود جریان اصلاحطلبی هم صورت بگیرد. جریان نیاز دارد که هم در مواضع و دیدگاهها هم در نیروهایی که بهکار میگیرد اصلاحات جدی انجام دهد. نقد ساختار و جریان اصلاحطلبی از ضروریات ادامه کار سیاسی است. گاهی حواسمان نیست که در چاله محافظهکاری افتادهایم و حرکت نمیکنیم. باید مدام نو شد.

– از وقتی که در اختیار ما گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم.

– من هم از حسن نیت و همت شما در شکلگیری این گفتگو متشکرم.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=1386

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.