ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در گفتگو با مبین ۲۴با اشاره به آسیبهای نظام پارلمانی گفت :
” وقتی از نظام پارلمانی صحبت می کنیم باید در کنار مزایا ، آسیب های این نظام را نیز در نظر داشته باشیم “
تاج الدین افزود :
” همه آسیب هایی که متوجه پارلمان است متوجه نظام پارلمانی نیز می شود ”
این نماینده مجلس ادامه داد :
” یکی از آسیب های پارلمان در حال حاضر قومی شدن امر سیاسی ست ، یعنی در برخی از مواقع مصالح سیاسی تابع مسائل قومی می شود که در سالهای اخیر نمونه های آن را در فضای پارلمان بیشتر دیده ایم ”
تاج الدین افزود :
” مثلا در جریان رای اعتماد به وزیرپیشنهادی نیرو ما یک نمونه از قومی شدن امر سیاسی را مشاهده کردیم و باید بگویم همزمان با پررنگ تر شدن بحران هایی چون بحران آب ،مصالح سیاسی در آینده از این هم بیشتر قومی می شوند ”
نماینده مردم اصفهان گفت :
” البته این امر مذمومی نیست و از قضا کاملا معمول است اما با گذار از پارلمان به نظام پارلمانی چه بسا قومی شدن امر سیاسی تبدیل به یک مسئله امنیت ملی شود و یکپارچگی ما را تهدید کند ”
تاج الدین افزود :
” حتی ممکن است قومی شدن امر سیاسی در نظام پارلمانی ما را به سمت فدرالی شدن سوق دهد و این در حال حاضر برای ما یک تهدید است ”
نماینده مردم اصفهان گفت :
” همین الان هم چیزی حدود ۹۰ درصد مردم بدرستی با وظایف نمایندگان آشنائی ندارند و نظام پارلمانی این کلاف را شاید سردرگم تر نیز میکند ”
تاج الدین افزود :
” بارگذاری قانونی بیشتر بر پارلمان مصادف با سردرگمی بیشتر مردم خواهد بود و این آسیب بعدی نظام پارلمانی ست ”
این نماینده مجلس گفت :
” پارلمان و قوه مققنه یک نهاد تصمیم ساز و دولت یک نهاد تصمیم گیر است ، واگذاری تصمیم گیری برای دولت به پارلمان نیاز به غنی سازی نهاد مجلس دارد و این مهم نیازمند توسعه سیاسی و ارتقای جایگاه احزاب ست ”
تاج الدین افزود :
” بدون این پیش نیازها نمی توان به سوی نظام پارلمانی رفت در غیر اینصورت حکمرانی دچار افول خواهد شد و بهره وری نظام سیاسی پایین خواهد آمد و این آسیب بعدی نظام پارلمانی ست ”
این نماینده مجلس گفت :
” مهمترین دلیل نمایندگان موافق نظام پارلمانی مربوط به انجام وظایف نظارتی و نداشتن ابزار لازم در این زمینه می شود ”
تاج الدین افزود :
” در حالیکه در وظایف تقنینی نیز به رغم همه فعالیت های ارزشمند مجلس و طرح های خوبی که به صحن می آید ، همین آسیب مطرح است و بیشتر قوانین بصورت لوایح به مجلس می آید . ”
نماینده مردم اصفهان گفت :
” چند سال پیش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تحقیقی که انتشار هم یافت به این نتیجه رسیده بودکه ابتکار قانونگذاری «باید» از طریق قوه مجریه و در قالب لایحه باشد.”
تاج الدین افزود :
” آن تحقیق با بررسی آماری نقش قوه مجریه و مقننه در ابتکار قانونگذاری اولویت قانونگذاری از طریق لایحه را مورد تاکید قرار می داد و پیشنهاد می کرد ”
تاج الدین گفت :
” این نشان میدهد مشکل مجلس تنها مربوط به نظارت نمی شود بلکه امر تقنین نیز دچار برخی کاستی هاست و مجموع این کاستی ها ، ظرفیت های مجلس و پارلمان را برای ورود به نظام پارلمانی نشان میدهد و متاسفانه این آسیب بعدی نظام پارلمانی ست ”
نماینده مردم اصفهان در پایان گفت :
با توجه به ساختارها و ظرفیت های قانونی کشور ، طرح نظام پارلمانی نمی تواند راهکار مناسبی برای حل تعارض های موجود باشد .
از این رو به نظر می رسد اثر بخشی و کارایی نظام سیاسی به شکل کنونی بیشتر از استقرار نظام پارلمانی باشد و برای طرح نظام پارلمانی باید تاملات بسیار جدی داشت “