• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مرز دروغ و واقعیت

  • کد خبر : 827
  • 12 دسامبر 2017 - 19:24
پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مرز دروغ و واقعیت

پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، پالایشگاهی با قدمت ۱۲ سال که در سه فاز به امید خودکفایی ایران از واردات این فرآورده استراتژیک طراحی شد ؛ اما هنوز فاز نخست آنهم به بهره برداری نرسیده است. پالایشگاهی که قرار بود نهایتا تا سال ۹۰ یعنی پیش از تحریم ها در دولت نهم و دهم به […]

پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، پالایشگاهی با قدمت ۱۲ سال که در سه فاز به امید خودکفایی ایران از واردات این فرآورده استراتژیک طراحی شد ؛ اما هنوز فاز نخست آنهم به بهره برداری نرسیده است.
پالایشگاهی که قرار بود نهایتا تا سال ۹۰ یعنی پیش از تحریم ها در دولت نهم و دهم به بهره برداری برسد که به دلایل نامعلوم علی رغم درآمد بالای نفت محقق نشد و با روی کار آمدن دولت دهم و سکانداری بیژن زنگنه در وزارت نفت این امید قوت گرفت که براساس برنامه های اعلامی از سوی این وزارتخانه و رییس دولت ، این پالایشگاه تا پایان دولت دهم به بهره برداری کامل برسد ؛ اما علی رغم برداشته شدن تحریم ها با گذشت ۵ سال از عمر وزارت زنگنه باز هم این پروژه با تغییرات مدیریتی همراه است و هر بار که از تکمیل پروژه سخن به میان می آید، وزارت نفت توپ را به زمین سهامدار ۴۹ درصدی « تاپیکو» و کمبود نقدینگی می اندازد و پاسخ روشنی از دلایل واقعی عدم تکمیل پروژه در پنج سال وزارت خویش نمی دهد.
وزارتخانه ای که در این ۵ سال همیشه در قبال پاسخگویی برای تاخیر ۸ ساله و هزینه ۱/۵ میلیون یورویی در این سالها ، پروژه را خصوصی معرفی می کند ؛ ولی مدیرانش را وزارت نفت و پالایش و پخش تغییر می دهد و عملا مدیریت پروژه با سهامدار ۱۸ درصدی بوده است.
اما این بار ظاهرا مدیر جوان پالایش و پخش « با اتکا به تغییرات مدیریتی که سوالات بسیاری در خصوص برگردندان مدیران سابق که به دلیل ناکارآمدی از سوی وزیر نفت برکنار شده بودند به پروژه در پی داشت» با عصای جادویی در این پالایشگاه و در سطحی وسیع تر در پالایش و پخش در حال معجزه است.
خبرهایی مبنی بر تولید روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ از هفته نخست آذر در مطبوعات به نقل از مدیرعامل این پالایشگاه منتشر شد و اعلام کرد که تا پایان آذرماه تولید به ۱۲ میلیون لیتر خواهد رسید.
در روز ۱۲ آذرماه خبری مبنی بر تحویل محموله ۱۷ میلیون لیتری به انبار شهید رجایی از سوی روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش اعلام شد.
همچنین ۱۸ آذرماه خبر ارسال محموله دوم و اجرای عملیات برقراری انشعابات یوتیلیتی و فرآیندی مورد نیاز برای راه‌اندازی و تولید تجاری فازهای دوم و سوم در پی شات دان سه روزه از سوی خبرگزاری وزارت نفت منتشر شد.
خبر دیگر از سوی مدیرعامل اویکو درباره عیدی مدیران پالایشگاه در روز مبعث حضرت رسول ( ص) به مردم برای تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ منتشر شد.

دروغ هر چه بزرگ‌تر باشد، باور کردن آن برای مردم ساده‌تر است

شاید به دلیل وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ظرفیت شنیدن این حجم خوب را نداریم و یا اینکه چون مردمی هستیم که زیاد دروغ شنیدیم ، دیگر باور این خبرها برایمان مشکل است.
به هر ترتیب با خبرهای خوش اعلام شده سوالات متعددی برایمان پیش آمده که امیدواریم مدیران و مسولان مربوطه اقدام به روشنگری کنند و پاسخ صریحی به این سوالات برای روشن شدن افکار عمومی داشته باشند تا خدای ناکرده اصطلاح « دروغ هر چه بزرگ‌تر باشد، باور کردن آن برای مردم ساده‌تر است » را در ذهن متبادر نسازد.
– نخست اینکه منظور از محموله دوم ارسالی همان محموله اولی است که به دلیل بنزن بالا و سایر مشکلات دیگر امکان تخلیه در انبار نفت شهید رجایی را پیدا نکرد و قرار بود اصلاحات روی آن صورت گیرد؟

– دوم اینکه پالایشگاه از تاریخ ۷ آذرماه تا ۱۵ آذرماه پیش از شات دان باید ۸۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تولید کرده باشد ، پس چرا تنها ۱۷ میلیون لیتر یعنی معادل تولید یک و نیم روز این پالایشگاه به شرکت پخش تحویل شده است؟
– سوال دیگر این است که بقیه تولید بنزین شامل چه محصولی می شود؟
آیا بقیه تولیدات شامل بنزین معمولی و نفتا می شود که در این صورت
بهتر است براساس صداقت ، آماری واقعی از میزان تولید نفتا و کیفیت بنزین معمولی اعلام شود.

– سوم اینکه آیا تاییدیه بنزین تولیدی پالایشگاه از سازمان استاندارد اخذ شده است ، یا اینکه تولید بنزین یورو ۵ تنها ادعای مدیرعامل پالایشگاه ستاره و شرکت ملی پالایش و پخش است؟

-چهارم اینکه دلیل برخورد بیل مکانیکی و طولانی شدن شات دان چیست که تعمیرات پالایشگاه از سه روز به ۶ روز رسیده و همچنان ادامه دارد؟
جای تعجب در مساله شات دان پالایشگاه ستاره این است که مدیرعامل پالایشگاه مساله قطعی کابل توسط بیل مکانیکی را طوری جلوه می دهد که انگار پرایدشان خاموش شده و دوباره روشنش کرده اند.
سوال این است در پالایشگاهی که زنده است چرا پرمیت کنده کاری با بیل مکانیکی بدون در نظر گیری نقشه زیر زمینی صادر شده است (اکسکویشن)
و حالا که این بی مبالاتی آشکار به وقوع پیوسته این مساله را چرا تبدیل به یک نقطه قوت کرده اید و میگویید از این فرصت جهت برقراری ارتباطات یوتیلیتی فاز دو و سه استفاده میکنیم و به نفع سیستم است.
در حالی که هیچ اشاره ای به اثرات سوء بستن اضطراری واحد آیزومریزاسیون که باعث حبس کردن راکتورها در دمای بالا و احتمال کک کرفتن کاتالیست می باشد، نمی کنید.
دیگر اینکه چرا گفته نمی شود که به دلیل نشتی لوله های آب دریا و آب گرفتگی فاز ۲ شات دان طولانی شده و این امر هیچ ربطی به راه اندازی واحدهای یوتیلیتی ندارد؟

-پنجم اینکه بالاخره تولید پالایشگاه ستاره ۱۰ میلیون لیتر است یا ۱۲ میلیون لیتر ؛ چرا که مدیرعامل اویکو عیدی مدیران این پالایشگاه به مردم را در روز ۱۵ آذرماه مصادف با میلاد حضرت رسول (ص ) رسیدن تولیدات پالایشگاه به ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ عنوان می کند در صورتی که پالایشگاه در این روز شات دان بوده و اینکه چگونه می توان در حالت شات دان ۲ میلیون لیتر به تولید پالایشگاه اضافه کرد.
شاید این موفقیت را مثل سایر موفقیت های اعلامی در این پالایشگاه باید معجره عصای جادویی جناب صادق آبادی معاون وزیر در امور پالایش بدانیم.
امیدواریم مدیران پاسخ مناسبی جهت روشنگری افکار عمومی داشته باشند ، نه اینکه به انتشار اخبار غیر واقع از پالایشگاه ادامه دهند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=827

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.