• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

کلانتری در نامه‌ای به رئیسی: وضعیت منابع آب و خاک نتیجه تصمیمات غیر‌علمی و جهادی است

  • کد خبر : 2170
  • 21 اکتبر 2021 - 17:37
کلانتری در نامه‌ای به رئیسی: وضعیت منابع آب و خاک نتیجه تصمیمات غیر‌علمی و جهادی است

یکی از کسانی که نسبت به طرح احیای جهاد سازندگی واکنش نشان داده و هشدارهایی را مطرح کرده است، عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز است. او در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور با مرور اقدامات موثر و در عین حال غیر اصولی این نهاد در طول سال‌ها برای مقام اول اجرایی کشور نوشته است: «امروز بیش […]

یکی از کسانی که نسبت به طرح احیای جهاد سازندگی واکنش نشان داده و هشدارهایی را مطرح کرده است، عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز است. او در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور با مرور اقدامات موثر و در عین حال غیر اصولی این نهاد در طول سال‌ها برای مقام اول اجرایی کشور نوشته است: «امروز بیش از ۷۰ درصد دشت‍های کشور در حال فرونشست و انباشتگی میلیاردها تن نمک اعماق زمین در سطح اراضی است و خشک کردن و شور کردن آب و خاک کشور، خشک کردن تالاب‌ها و رودخانه‌ها و به طغیان درآوردن گرد و غبار و ریزگردها حاصل تصمیمات غلط و غیرعلمی و جهادی بود که انجام پذیرفت و متاسفانه دستاوردهای اقتصادی آن حتی به چند در هزار مضرات اقتصادی این تصمیمات هم نمی‌رسد که نسل فعلی و بدتر از آن نسل‌های بعدی این سرزمین باید تاوان این تصمیمات غلط را بدهند.
این کشور ظرفیت آبی بسیار محدودی دارد، حتی به مراتب محدودتر از آن چیزی که جنابعالی و برخی بزرگان کشور فکر می‌کنند. لذا استدعا دارم اگر می‌خواهید توسعه اقتصادی در روستاها داشته باشید، آن را متصل به استفاده بیشتر از منابع آبی و حتی آب موجود نکنید، چون فاجعه به مراتب بزرگتری به وجود خواهید آورد. از متخصصان آب و اکولوژی کشور سوال کنید که چه مقدار آب در سال در کشوری که کمتر از صد میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر دارد را می‌توان مصرف کرد. یقین داشته باشید پاسخ همگی کمتر از ۵۰ میلیارد مترمکعب خواهد بود و متاسفانه در کشور سالانه بیش از ۹۰ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود و این یعنی نابودی اقتصاد وابسته به آب در کمتر از بیست سال آینده از ابعاد محیط‌زیستی، کشاورزی و این در شرایطی است که ارگان‌های جهانی به شدت پیشنهاد کرده‌اند که برای توسعه پایدار اقتصادی و حفظ محیط زیست نباید بیشتر از ۴۰ درصد آب‌های تجدید پذیر استفاده کرد و پایه استفاده بی‌رویه از آب‌های کشور را دوستان جهادگر در وزاتخانه‌های جهاد سازندگی و نیروی وقت بنیان نهادند.»
کلانتری در بخشی از نامه خود هم آورده است: «در مقطعی برای حمایت از تولید به هر قیمتی و بدون توجه به ظرفیت منابع آبی کشور به کمک جهادگران وزارت نیرو، فشار بر منابع محدود آبی را چند برابر کردند و بدون توجه به عواقب آن در اثر تشویق مسئولان برای نتایج کوتاه مدت، امروز کشور را ورشکسته آبی کرده‌اند. متاسفانه بیش از ۸۵ درصد آب‌های شیرین فسیلی مصرف شده که حاصل ده‌ها هزار سال کار طبیعت بوده و مهم اینکه حقوق نسل‌های آینده تلقی می‌شد.»
دبیرکل خانه کشاورز در پایان این نامه پیشنهاداتی به رئیس‌جمهور ارائه کرده و آورده است: «اگر می‌خواهید جهاد سازندگی را دوباره احیا کنید، پیشنهاد می‌کنم: ۱٫جهاد در حوزه کشاورزی (تولید) فعال نباشد. دستور فرمایید با تقویت وزارت جهاد کشاورزی (از ابعاد اعتباری و سیاست‌های کارآمد) آنان به کار خویش بیشتر بپردازند. زیرا ظرفیت کار به مراتب بیشتر در آن وزارتخانه در همه ابعاد تولید و حفظ منابع طبیعی وجود دارد. ۲٫ در حوزه‌های دیگر شامل خدمات، بازرگانی، صنایع، عمران طبق برنامه مدون و قابل سنجش و نظارت شده اقدام کنند. ۳٫ نقاط کور توسعه کشور در راستای برنامه آمایش سرزمین شناسایی و اقدام هماهنگ صورت پذیرد. ۴٫ همه فعالیت‌های توسعه‌ای در راستای پایداری باشد. ۵٫ از تصمیمات احساسی و بدون مطالعه و بررسی‌های کافی به شدت پرهیز شود. ۶٫ اولویت‌های سرمایه‌گذاری مشخص شود، نمی‌توان با جیب خالی گفت همه چیز در اولویت باشد.» هنوز جزئیات ماجرا و چگونگی احیای جهاد سازندگی در ابهام است، اما مرور اظهارات دولتی‌ها نشان می‌دهد تاکید بر اجرایی شدن آن یکی از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2170

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.