• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3

ایران با ته کشیدن روپیه‌هایش در واردات شکر از هند به مشکل خورده است!

  • کد خبر : 2051
  • 22 دسامبر 2020 - 19:22
ایران با ته کشیدن روپیه‌هایش در واردات شکر از هند به مشکل خورده است!

به گزارش ایران‌تایمز از رویترز، هند به دلیل افزایش تولید قند در ایران و همچنین کمبود روپیه در تهران دیگر قادر نخواهد بود روی ایران که یکی از مهمترین مشتریان قند این کشور بوده، برای صادرات آینده خود حساب کند. دهلی نو هفته گذشته موافقت کرد تا برای ۶ میلیون تن صادرات شکر در این […]

به گزارش ایران‌تایمز از رویترز، هند به دلیل افزایش تولید قند در ایران و همچنین کمبود روپیه در تهران دیگر قادر نخواهد بود روی ایران که یکی از مهمترین مشتریان قند این کشور بوده، برای صادرات آینده خود حساب کند.

دهلی نو هفته گذشته موافقت کرد تا برای ۶ میلیون تن صادرات شکر در این فصل یارانه پرداخت کند تا ضرر در مازاد تولید شکر را کاهش دهد و از قیمت های محلی پشتیبانی کرده باشد.

داده‌های گمرک هند نشان می‌دهد که در فصل ۲۰۱۹/۲۰، منتهی به ۳۰ سپتامبر، ایران در یک رکورد تازه در واردات شکر، ۱٫۱۴ میلیون تن شکر از هند وارد کرد که ۲۰٪ از صادرات شکر این کشور را تشکیل می دهد.

منابع بازار می گویند، امسال انتظار می رود که این مبلغ به طور قابل توجهی کاهش یابد، که این امر بر قیمت‌های کلی تأثیر خواهد گذاشت و هند این مشتریش را که در فصل گذشته ۴ درصد حق بیمه بیشتر از قیمت‌های جهانی پرداخت کرده ، از دست بدهد.

یک فروشنده مستقر در بمبئی در یک شرکت بازرگانی جهانی گفت: “نیاز واردات ایران (از هند) بسیار کمتر خواهد بود (در این فصل). من فکر می کنم حدود ۳۰۰،۰۰۰-۵۰۰،۰۰۰ تن باشد.”  وی از بردن نام خود خودداری کرد زیرا مجاز به گفتگو با مطبوعات نبود.

ماه گذشته یک مقام رسمی در ایران به خبرگزاری ایرنا در این کشور گفته بود که واردات شکر خام از همه کشورها در سال منتهی به ۲۱ مارس ۲۰۲۱ ، در کل حدود ۵۰۰۰۰۰ تن خواهد بود.

هند برای سومین فصل متوالی یارانه صادراتی برای کمک به فروش تولید مازاد می‌پردازد.

این یارانه برای پوشش تفاوت قیمت بالای شکر در بازار محلی در مقایسه با بازار جهانی ضروری است و در فصل ۲۰۱۹/۲۰ به هند کمک کرد تا رکورددار ۵٫۷ میلیون تن شکر باشد که ایران بزرگترین خریدار آن بود.

حجم بسیار زیاد خریدهای ایران باعث شده که انبارهای زیادی در این کشور از شکر وجود داشته باشد.

اطلاعات سازمان بین‌المللی شکر (ISO) نشان می دهد که ذخایر شکر ایران در ابتدای فصل ۲۰۲۰/۲۱ در اکتبر امسال ۷۲۳۰۰۰ تن بوده، در حالی که یک سال قبل از آن ۱۰۲،۰۰۰ تن بوده است.

سازمان بین‌المللی شکر همچنین پیش بینی می کند که تولید ایران در سال ۲۰۲۰/۲۱ از ۱٫۵۵ میلیون در فصل قبل به ۱٫۸۵ میلیون تن افزایش یابد.

کمبود پول نقد

کمبود روپیه نیز برای ایران مسئله ساز شده است.

تهران تحت تحریم‌های ایالات متحده، قادر نیست از دلار آمریکا برای انجام معاملات فروش نفتش استفاده کند.

ایران پیش از این برای معامله‌ فروش نفت خود به هند روپیه دریافت می‌کرد که از آن برای واردات کالاهای حیاتی از جمله شکر استفاده می کرد، اما دهلی‌نو پس از انقضا معافیت تحریم‌های ایالات متحده، خرید نفت از تهران را در ماه مه ۲۰۱۹ متوقف کرد.

تهران با روپیه‌های خود به واردات کالاهای اساسی از هند می‌پرداخت و پس از ۱۹ ماه فروش نفت، اینک دیگر ذخایر روپیه جمهوری اسلامی ته کشیده است.

در نامه‌ای که رویترز از طریق منابع خود مشاهده کرده، بانک UCO هند، جایی که بیشتر ذخایر روپیه ایران در آن نگهداری می‌شود، گفته که صادرات به ایران تنها در صورت پیش پرداخت روپیه انجام خواهد شد.

در این نامه آمده است: “این امر همچنین با توجه به کاهش موجودی INR (روپیه هند) در حساب‌های بانکی ایران مهم است.”

همچنین در این نامه گفته شده که از این پس باید کلیه معاملات با بانک های ایرانی را بررسی کند تا مشخص شود که آیا آنها می توانند به دلایل بشردوستانه انجام شوند یا نه.

بانک UCO به درخواست رویترز برای ارسال اظهار نظر از طریق ایمیل در این خصوص پاسخ نداد.

یک فروشنده مستقر در بمبئی در یک شرکت تجارت جهانی گفت:

“صادرکنندگان برنج پس از شش ماه برای محموله‌های صادر شده (به ایران) پرداختی دریافت نکرده‌اند. و هیچ توضیحی در مورد زمان پرداخت هم به آنها داده نشده. این تأخیر در پرداخت موجب شده صادرکنندگان شکر محتاط باشند. “

رحیل شیخ ، مدیرعامل MEIR Commodities India، گفت که ایران باید در خرید این فصل از هند خردمند باشد زیرا ذخایر روپیه اش کم است و به عنوان مثال، باید به جای شکر، روی خرید دارو تمرکز کند./ایران‌تایمز 

@iran_times

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=2051

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.