در باب شکست رهبر اصلاح‌ طلبان اصفهان در شورای شهر اصلاح‌ طلب اصفهان
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ \\ سیاست داخلی, کلی, مقالات \\ بدون دیدگاه

مهرداد بال افکن

با بررسی وضعیت کنونی اصلاح طلبان ایران می توان برخی مشکلات آن را بیان نمود.

ساختار اصلاح طلبی در بخش حفظ نیروهای آن بامشکل روبروست، وهیچ مسئولیتی بابت حفظ شان و جایگاه نیروهای ساخته شده دیده نمی شود.

اصلاحات بحران های عدیده ای دارد که با مشورت، مشارکت همه تفکرات زیر چتر اصلاحات قابل به رفع هست، باید تنگ نظری ها، تمامیت خواهی ها را کنار گذاشت.

یکی از لوازم کار سیاسی نیروهای تربیت شده آن است،که باید بادقت بیشتری این ثمرات تولید شده را حراست نمود.

این حراست از نیروها هم در سطح بزرگان،متفکران و نیروهای میانی و هم جوانان می باشد.

اگربتوانیم این حفظ و حراست را بادقت بیشتری انجام دهیم به هیچکس آسیبی نخواهد رسید و شان همه محفوظ خواهد ماند.

در سطح استانها این حفط و حراست در پایین ترین وضع خود وجود دارد،حتی برای بزگان و سیاست ورزان آن نیز حریم باقی نیست تا چه برسد به نسل میانه و جوانان.

باهم مروری بر وضعیت اصفهان می اندازیم:

* فتح الله معین سرآغاز راه های جدید

فتح الله معین را می توان بعنوان یک سیاست مدار زیرک و با تصمیمات خوب و بدش ترسیم کرد.

معین فرمانده سپاه دهه ۶۰

معین استاندار دهه ۷۰

معین عضو شورا ۳ دوره

معین سیاست ورز ۸۴

معین ریاست شورا ۹۶

معین و پایان راه مدیریت اجرایی

معین سرآغاز راه جدید….

*از سال ۸۴ پس از پیروزی دولت مهرورز،  در انتخابات ریاست جمهوری ، مسیر جدیدی در انتصابات اتفاق افتاد و همه مدیران دولت های قبلی یا برکنار یا بازنشسته شدند.

معین راه بازنسشتگی اداری را انتخاب کرد. واز سال ۸۴ سیاست ورزی را با ورود خود به جریان اصلاحات آغاز نمود.

احزاب شورای هماهنگی برای ورود این دسته از مدیران که مستعفی شده بودند دست به تغییرات اساسنامه ای و آیین نامه ای زدند تا ورود باتجربه های اداری به سیستم فکری اصلاح طلبان باز گردد.وازقدرت فکری آنها  احزاب و جریان اصلاح طلب استفاده نمایند.

ورود بازنشستگان اداری  به سیاست هم نکات مثبت داشت و هم نکات منفی:

*نکات مثبت:

-ساختار سازی

-تصمیم سازی و تصمیم گیری براساس تجربه چندین ساله 

-تغییرات آیین نامه ای و شرح وظایف نگاری

-تغییر ساختار ذهنی مدیران احزاب،از کارهای هیاتی به کارجمعی بزرگ و تشکیلاتی

-شناخت محیط های اداری و انتقال تجربیات آن به کار تشکیلاتی

-بالابردن وزن کار سیاسی در استان

* نکات منفی:

-تولید نگاه از بالا به پایین 

-تولید نگاه مدیریتی دستوری

-گرفتن تصمیمات در حلقه اول

-ایجاد ساختاری مرید و مرادی

-سلبیت در تغییرات

-تفکر دستوری اداری، به جریان احزاب 

-گره زدن صندلی ها به حیات و ممات خود

-نپذیرفتن تغییرات اساسی 

این نگات مثبت و منفی در جای خود باید بازکاوی گردد که چرا نتوانستیم ، از وجود مهره های متفکر، سخنور، وباسابقه کار اجرایی استفاده مطلوب ببریم و در نهایت راه اشتباه رفته این مدیران اجرایی متفکر رابا شدت سختری باید اصلاح کرد .

 عواقب چنین اصلاحی این می شود یک تغییر کوچک به مثابه نابودی یک جریان سیاسی تلقی می گردد، وانواع واقسام تفکرات منفی تولید می گردد تاجلوی یک تغییر گرفته شود.

 سیاست ورزی حکم می کند که ابزارهای رسیدن به قدرت و تشکیلات حزبی باید شفاف و ساختارمند و قابل به تغییر باشد.

 ساختاری را که نتوان در آن تغییر ایجاد کرد بازتولید تمامیت خواهی، ودر نهایت به دیکتاتوری فردی تقلیل می یابد و منجر به تغییرات سخت می گردد.

  پایان کار یک مدیر اجرایی بازنشسته ، سیاست ورز کارکشته و کهنه کار نباید به اینجا ختم می شد که در مقابل تغییرات اینچنین برآشوبند ،و زمین و زمان را بدوزند تا تغییری صورت نگیرد در حالی که منتقدین وضع موجود فقط با فرایند دمکراتیک که همان حق انتخاب و حق رای است ،دست به این  تغییرات درون شورایی زدندو هیچ حرکت غیر دمکراتیکی انجام نداده اند.

 مشاوران سیاست ورزان بزرگ باید بدانند که تغییرات، از ابزارهای دمکراسی هست،انها باید بدانند داشتن ارای متفاوت در یک مجموعه همگن  موجب رشد و تعالی آن مجموعه هست.ونگاه سختگیرانه و تمامت خواهانه ، باروح دمکراسی و دمکراسی خواهان منافات دارد.

معین باوضع موجودش رفت اما….

*معین سرآعاز راه های جدید:

معین می تواند همچنان مفید و موثر باشد و از لابی گری او در سطح بالای کشوری استفاده کرد، 

* اما این استفاده منوط به آن هست که وی در ساختار های فکری خود تغییرات بزرگ ایجاد نماید، 

– باید از خودمحوری در تصمیات به جمع نگری رسید.

– باید از محفل نگری به حزبی اندیشیدن که اصل پذیرفته شده دمکراسی طلبان هست ، رسید.

-سیاست ورزان بزرگ باید در اجراییات روزمره وارد نشده و وقت خود را صرف مشاوره دادن بگذارند.ودر اتاق باشند. 

-معین به مثابه سیاست ورز مثبت بهترین راه پیشروی اوست.

 ای کاش برگزاری انتخابات هیات رییسه باهمان روش  عادی خود یعنی پذیرش فراکسیون های مختلف در بدنه شورا صورت می گرفت و افراد منتخب بارای فراکسی

ون خود به مسئولیت می رسیدند.وبعنوان یک حرکت حزبی و تشکیلاتی ثبت می شد.

 دمکراسی فرایند خود را دارد نمی توان با برخی کارهای نامتعارف کردن  آنرا اجرا کرد.

 انشالله تغییرات در شورای شهر اصفهان را به مثابه ” دمیدن روح هوای تازه ” به تصمیات جمعی و تشکیلاتی تلقی نماییم.

واز دمیدن  این هوای تازه که همان تفکر کار جمعی و تشکیلاتی و حزبی  می باشد ، کمک و پشتیبانی نماییم تا ثمره این تغییرات به نفع مردم اصفهان رقم بخورد.

 اعتقاد داریم انتقاد موجب سرزندگی و پویایی یک جریان سیاسی می شود ، راه انتقاد را نبندیم، بگذاریم منتقدین بافراق بیشتر، دیدبانی کنند و مشکلات درون سیسمی و مشکلات برون سیستمی را گوشزد نمایند ، منتقدین را دسته بندی نکنیم و اجازه بدهیم همه بگویند و بنویسند، آن وقت می توان روح دمکراسی خواهی را در جامعه ترویج داد.

منتقد را دوست خود فرض نماییم

درباره Fateme Haghiri

دیدگاه های این مطلب
شما هم نظرتان را درج کنید.