• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

چگونه مانع از جنگ با ایران در مارس شویم

  • کد خبر : 1857
  • 16 می 2019 - 2:14
چگونه مانع از جنگ با ایران در مارس شویم

✍️ یاداشت وندی شرمن در نیویورک تایمز / ترجمه حسین یزدی دولت ترامپ در هر حال تلاش می کند تا ایران را به جنگ بکشاند و یا به دلیل خطرات ناشی از سیاست های دولت به طور تصادفی این جنگ اتفاق بیفتد، اما پیش بینی تنش های کنونی در خاورمیانه که به یک درگیری جدی […]

✍️ یاداشت وندی شرمن در نیویورک تایمز / ترجمه حسین یزدی

دولت ترامپ در هر حال تلاش می کند تا ایران را به جنگ بکشاند و یا به دلیل خطرات ناشی از سیاست های دولت به طور تصادفی این جنگ اتفاق بیفتد، اما پیش بینی تنش های کنونی در خاورمیانه که به یک درگیری جدی تبدیل شوند، اکنون بسیار خطرناک شده است .

در این هفته، چهار تانکر تجاری، در سواحل امارات متحده عربی، در نزدیکی تنگه هرمز، که محل خطوط حمل و نقل استراتژیک ۴۰ درصد نفت جهان است مورد عملیات خرابکاری قرار گرفتند. همچنین عربستان سعودی گزارش داد که هواپیماهای بدون سرنشین به یک خط لوله نفت حمله کردند، احتمالا این عملیات توسط حوثی های مورد حمایت ایران انجام شده است . هر دو حادثه موجب افزایش تنش‌ها شده‌اند، مقامات ناشناس آمریکا به مطبوعات گفته‌اند عوامل این حملات مأمور ایران بوده‌اند. تهران این را انکار کرده است.

علاوه بر این، در طی دیدار وزرای امور خارجه اروپا در بروکسل، مایک پمپئو وزیر امور خارجه در مورد افزایش تهدیدات ایران در خاورمیانه گزارش داده است. روز چهارشنبه، وزارت امور خارجه اعلام کرد که با توجه به تهدیدات نامشخص ایران، کارکنان غیر نظامی از عراق را فراخوانده است. این امر پس از افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران و حرکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی و هواپیماهای B-52 به خلیج فارس بود. و برنامه ریزی برای فرستادن ۱۲۰۰۰۰ سرباز به خاورمیانه پس از تهدید دولت ایران به خروج از برجام، که بیشتر به عنوان معاهده هسته ای ایران شناخته می شد انجام گرفته است.

اما جنگ اجتناب ناپذیر شده است و پرزیدنت ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده آوردن نیروهای نظامی به خانه را داده بود، نه اینکه دهها هزار نفر دیگر را به خاورمیانه گسیل کند. نه تنها چنین استقراری برای یک جنگ تمام عیار کافی به نظر نمی‌رسد بلکه بیشتر احمقانه به نظر می‌رسد. ما باید درک کنیم در حال حاضر جنگ در خاورمیانه برای رسیدن به اهدافمان سریع نخواهد بود.

بهترین راه برای جلوگیری از این جنگ، برقراری ارتباط با ایران است که رییس جمهور ترامپ گفته بود که میخواهد آن را انجام دهد. مذاکرات مبادله زندانیان، برای برگرداندن شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند و یا گم شده اند می تواند یک کانال ارتباطی مهم ایجاد کند، که موضع رهبری در تهران در این خصوص روشن است. اما تنها زمانی دیدار دو رهبر می تواند اتفاق بیفتد که ایالات متحده مجددا به توافق هسته ای برگردد که متاسفانه در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد . آمریکا و دیگران باید برای جلوگیری از یک درگیری فاجعه آفرین مداخله کنند.

خبر خوب این است که کنگره، متحدان آمریکا و دیگران می توانند برای جلوگیری از این درگیری فاجعه آمیز مداخله کنند.

هرچند که ارتباطات دوطرفه کم است اما احتیاط در ارسال نیروهای آمریکایی به خارج از کشور، یک هدف مشترک است.

هر دو مجلس کنگره باید بلافاصله جلسات مربوط به برنامه های جنگی را در اختیار داشته باشند.

اگر پاتریک شاهان به عنوان کفیل وزارت دفاع حاضر به ارائه شهادت در کنگره نشود ، آن زمان کنگره باید رئیس ستاد مشترک ارتش و یا نمایده او را احضار کند.

این جلسه باید عمومی باشد اما کنگره باید یک جلسه محرمانه برگزار کند و طرح‌های مربوط به ایران را بررسی کند.

کنگره همچنین باید از قدرت قانونی خود برای ممانعت از جنگ با ایران استفاده کند.

مجلس سنا قرار است هفته آینده قانون مجلس ملی ۲۰۲۰ را بررسی کند.

این فرصتی است برای محدود کردن در هزینه کردن دلارهایی که برای جنگ جدید تدارک دیده شده است و کنگره فرصت دارد طرحی جدید برای صدور مجوز استفاده از نیروی نظامی ارائه دهد که این مساله نیازمند حمایت هر دو جناح است.

کسانی که در کنگره مایل به اجتناب از جنگ هستند، باید به کشور یادآوری کنند برای تقویت دیپلماسی به مجوزی که به رئیس جمهوری در زمان جرج دبلیو بوش اجازه استفاده از زور علیه صدام حسین داده بود را پایان یافته اعلام می‌کنند.

راه های بی سر و صدایی دیگری برای تشویق صلح در خاورمیانه وجود دارد.

کنگره – همراه با اندیشمندان مستقل – باید از گفتگوهای بین دانشمندان و رهبران عقاید در ایران، ایالات متحده، اروپا و خاورمیانه حمایت کند.

چنین گفت وگوئی، گاهی اوقات می‌تواند با همراهی نمایندگان دولتی باشد، تا کمک کند به افزایش پتانسیل کاهش مناقشه .

اخیرا این روزنامه (نیویورک تایمز) اقدام به نشستی با حضور حسین موسویان، محقق ایرانی و دیپلمات سابق و عبدالعزیز ساگر، یکی از محققان سعودی برگزار کرد که یکی از اولین اقدامات شجاعانه در چنین پروسه ای است.

کنگره همچنین باید از وزرای خارجه و دفاع فرانسه، آلمان و بریتانیا که همه آنها از امضاء کنندگان برجام هستند دعوت کند تا همه موارد حفظ برجام و پیگیری دیپلماسی، نه اقدام نظامی در برخورد با ایران را بررسی کنند.

مقامات امنیتی اروپا در حال حاضر آماده هستند اطلاعات آمریکا در مورد تهدیدات ایران را بررسی کنند.

سخنان چنین مقاماتی در کنگره، حداقل می‌تواندکمک کند که آمریکایی ها درک کنند که دولت ترامپ از سایر نقاط جهان جدا شده است.

اروپا قبلا کار قهرمانانه ای را برای حفظ برجام انجام داده است، اما پاریس، برلین و لندن نقش بیشتری برای کمک به ایران جهت جلوگیری از جنگ احتمالی با ایالات متحده دارند.

اروپا باید مکانیسم مالی واقعی و قابل اجرا Instex را برای ارائه برخی سرمایه گذاری‌ها و کمک های بشردوستانه به ایران، ایجاد کند.

ترامپ اروپا را برای اجرای اینستکس علیه تحریم‌ها تهدید کرده است ، در مواجه با احتمال جنگی که برای کل جهان فاجعه آمیز است – این پذیرش خطری هست که ارزش آن را دارد.

رهبران تجاری آمریکا و اروپا، اعضای کنگره و رهبران دولت‌ها و افکار عمومی در سراسر جهان باید در این تلاش کشورهای اروپایی کنار آن‌ها بمانند.

سرانجام، بسیار مهم است که رسانه های خبری در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان دنبال کنند واقعیت هایی که در خصوص ایران در حال انجام است .

ما نمی توانیم روزهای قبل از جنگ عراق را بار دیگر تکرار کنیم، زمانی که حتی بسیاری از رسانه های خبری معتبر ما در حال تکرار و تقویت یک مورد ناتوان برای جنگ هستند.

ممکن است که هیچ یک از این اقدامات جاه طلبانه جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ، برای تغییر رژیم ایران، در صورت خلع سلاح کاملا متوقف نشود . و شاید حتی آقای ترامپ در وعده‌‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ خود استراتژی فیلم سگ را بجنبان به اجرا بگذارد و طرفدارانش را در اطراف رئیس جمهور در حال جنگ جمع کند.اما یک درگیری نظامی با ایران پیامدهای منفی تاریخی برای امنیت ملی و اقتصاد دارد و ما با ایستادگی در جهان نمی‌گذاریم این اتفاق بیافتد.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=1857

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.