• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3

محاکمه مخلوط کنندگان خاک و گندم در شیراز

  • کد خبر : 1651
  • 05 نوامبر 2018 - 14:34
محاکمه مخلوط کنندگان خاک و گندم در شیراز

دومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۱ متهم اخلال در نظام اقتصادی از طریق اختلاط خاک با گندم و محتکران آرد در شعبه ویژه بررسی جرائم مفسدان و اخلالگران اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد. ‌به گزارش مبین ۲۴ به نقل از ایسنا، صبح دوشنبه ۱۴ آبان دومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به […]

دومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۱ متهم اخلال در نظام اقتصادی از طریق اختلاط خاک با گندم و محتکران آرد در شعبه ویژه بررسی جرائم مفسدان و اخلالگران اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.

‌به گزارش مبین ۲۴ به نقل از ایسنا، صبح دوشنبه ۱۴ آبان دومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۱ متهم پرونده مخلوط کردن خاک و گندم و احتکار آرد، به ریاست قاضی سید محمود ساداتی و مستشاری محسن رجایی‌نیا و علی فرهادی‌پور برگزار شد.

در این جلسه دادگاه بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، سید محمود ساداتی با اشاره به علنی بودن این جلسه، با استناد به مفاد قانون تاکید کرد که انتشار نام و تصویر متهم فاقد ممنوعیت قانونی است.

ساداتی خاطرنشان کرد که در این جلسه برای دومین بار به اتهام ۱۱ نفر به جرم اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی و کالای استراتژیک گندم با شن و ماسه و سایر ناخالصی‌ها دستگیر شده‌اند، رسیدگی خواهد شد.

کوروش زارعی، معاون دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی شیراز به عنوان نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و در دفاع از کیفرخواست صادره علیه متهمان با اشاره به روند شناسایی و بررسی سیلوهای انبار گندم بیان کرد: هرساله شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که زیرمجموعه جهاد کشاورزی است اقدام به خرید تضمینی گندم می‌کند.

وی گفت: به استناد گزارش‌ها و تحقیقات انجام‌شده، اقدامات متهمان در این پرونده از طریق اخلال در توزیع آرد و گندم همراه با ناخالصی‌های باعث تضییع میلیاردها ریال در بخش‌های مختلف شده است.

مهدی جمالی، نماینده شرکت غله فارس در این جلسه به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و گفت: پس از اعلام گزارشی از مراکز هدف صادرات گندم شرکت خوشه طلایی سروستان، اعلام شد که گندم خریداری شده با افت مفید و غیرمفید مبدا و مقصد تفاوت زیادی دارد.

وی ادامه داد: طی مکاتبه با شرکت غله سیستان، البرز و هرمزگان و اعلام شد که گندم در خود سیلو با خاک قاطی می‌شود.نظرات کارشناسان را گرفتیم بعد از آن دستگاه‌های اطلاعاتی و امنتیی وارد شدند و بعد از کنکاش مشخص شد این سیلو دارای سه دریچه اضطراری است.

قاضی فرهادی‌پور خطاب به نماینده شرکت غله خواستار توضیح در خصوص سئوالی مبنی بر اینکه مخلوط کردن‌ها حین ورود یا خروج بوده است؟ شد و جمالی در این باره گفت: بر اساس قرارداد همه مسئولیت‌ها بر عهده شرکت بوده و کارشناس نداشتیم.

وی با بیان اینکه در ‌شرکت خوشه طلایی گندم نزدیک به دو هزار تن کسری گندم داشتیم، ادامه داد: متوجه شدیم که این سیلو باید کسری داشته باشد که اقدام به چنین کاری کرده است.البته از استان البرز، سیستان و هرمزگان به ما اعلام کردند که گندم‌های این سیلوی سروستان ناخالصی دارد و تمام گزارشات نیز موجود است. فیلم‌های تخلیه هم موجود است، به گونه‌ای که وقتی در حال خالی کردن گندم بودند به نظر می‌رسید دارند خاک خالی می‌کنند نه گندم.

جملی اظهار کرد: بر اساس قبوض مشخص شد در اکثر قبوض دستکاری شده است.در هر وزنی دستکاری شود یک ستاره می‌افتد. بر اساس اطلاعات شرکت خوشه طلایی سروستان از ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلو گرم کسری داشتند و در قبض دست برده بودند.

قاضی ساداتی خطاب به نماینده شرکت غله خواستار توضیح در مورد ثبت صوری خرید و فروش گندم و دوباره فروشی این شرکت در سروستان شد.

جمالی در این باره توضیح داد: این شرکت در این مورد فعالیت نداشته اما زمانی که ما گندم را ارسال می‌کردیم اعلام کردند گندم‌هایی که به این شرکت تحویل شده  و عرضه می‌شود با  گندمی که تحویل داده‌ایم، یکی نیست. در بازار به ما می‌گفتند چرا باید گندم‌هایی که به مراکز مختلف همه از یک نوع بوده تحویل داده‌ایم اینقدر با گندم شرکت خوشه طلایی سروستان متفاوت باشد؟

قاضی ساداتی خطاب به نماینده شرکت غله خواست تا در این خصوص هم توضیح دهد که مابه التفاوت گندم‌هایی که با خاک قاطی شده کجا رفته و سود حاصله از مخلوط کردن شن و ماسه با گندم چقدر بوده است؟

نماینده شرکت غله هم با تصریح بر اینکه شرکت غله محاسبه‌ای از سود حاصله نداشته است، گفت: علاوه بر ماسه گندم سم زده بذری، گندم خارجی و ذرت هم به گندم خالص اضافه شده بود.

جمالی ادامه داد: رانندگان این شرکت خیلی حساس بودند و هر اتفاقی می‌افتاد به مدیر این شرکت اطلاع می‌دادند. مدیر این شرکت کلیپی را ساخته بودد که عملکرد شرکت غله را زیر سوال ببرد و با تهدید قصد گرفتن گندم را داشت که ما قبول نکردیم اما آنها قصد داشتند که نشان دهند گندم آلوده گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: آقای براتی یکی از دلالان خرید گندم در فیروزآباد هستند و از کشاورزان خرده پا خرید می‌کنند و گندم‌های مخلوط شده را تحویل انبارهای دولتی داده است. پس از بررسی مشخص شد که با خاک قاطی شده و عودت کردند. آقای براتی سد معبر کرد و مسیرهای تردد را در فیروزآباد بست و حتی ما را تهدید به قتل کرد که ما نیز شکایت کردیم.

نماینده شرکت غله افزود: پس از بررسی دقیق و نمونه‌برداری بار دیگر اعلام شد که گندم‌های مربوط به آقای براتی نزدیک به ۱۱ درصد  با خاک  و ماسه بادی مخلوط شده است.

قاضی ساداتی از نماینده شرکت غله خواست تا در خصوص اتهام وارده به دو نفر از افراد فعال در پرونده یعنی آقایان منوچهر پورفرد و اسماعیل نصراللهی توضیح دهد.

جمالی عنوان کرد: یکی از تخلفات شرکت نصر لامرد که به مدیریت منوچهر پورفرد و اسماعیل نصراللهی است فروش غیر قانونی گندم بوده است. گندم‌هایی که ما تحویل دادیم را دوباره فروشی کرده بودند. آقای نصراللهی که از افراد شاغل در این کارخانه است ۱۰ درصد از گندم را برده و از سال ۹۲ دوباره فروشی و ثبت سوری داشته و به نام بستگان خود گندم را گرفته است و با مشخصات سوری، وزن خالی سوری و پر صوری وارد سامانه می‌کرده است.در حالی‌که پول به حسابشان واریز می‌شده اما گندمی را تحویل نداده‌اند.

وی ادامه داد: آقای براتی و نصراللهی از طریق کارت‌هایی که داشتند پول به حساب نانوایان واریز می‌کردند و از حساب نانوا خرید می‌کردند؛ مثلا اگر ۲۰۰ کیسه گندم سهمیه نانوا بود آن می‌خریدند اما ۱۰۰ کیسه آرد را تحویل می‌دادند.

جمالی خاطرنشان کرد: ۲۷ هزار تن آرد تحویل دادیم که مصرف ماهیانه دو هزار تنی داشتند. گندم‌هایی که ما می‌دادیم آرد نمی‌شده و خام باز وارد بازار و توسط دلالان عرضه می‌شده است.

در ادامه بار دیگر فتحی نگهبان شرکت سیلوی خوشه طلایی سروستان به دستور قاضی ساداتی به جایگاه آمد و از او خواسته شد توضیح دهد.

فتحی گفت: بنده نگهبان دم در شرکت هستم و در را باز می‌کنم تا خودروها وارد شوند. کاری ندارم به اینکه چه چیزی وارد می‌کنند. آنجا کارشناسان غله حضور دارند.

قاضی ساداتی از او پرسید که کدام از رانندگان خاک آورند؟ و فتحی نیز ادعا کرد که رانندگان را نمی‌شناسد.

فتحی در پاسخ به قاضی فرهادی‌پور  که از او سئوال کرده بود چطور امکان دارد نگهبان باشی و رانندگان را نشناسی، مجددا مدعی شد که هیچ‌یک از رانندگان را نمی‌شناخته است.

در ادامه علی‌داد علیزاده یکی از رانندگان کامیون در جایگاه حاضر شد و گفت: راننده آقای کمالی سروستانی هستم. از سال ۹۵ در این شرکت کار می‌کردم. گندم را می‌بردم شیراز و برای کرج و اصفهان هم اینکار را انجام می‌دادم.

قاضی ساداتی راننده را مورد خطاب قرار داد و از وی پرسید که در برگشت چه باری می‌آوردید؟

علیزاده گفت: از یزد ماسه بادی می‌آوردم و برای کوار آوردم و می‌گفتند می‌ریزند زیر پای گاوهای شیری ماهم این کار را کردیم و یکسری باربری خالی نکردند به اقای سروستانی گفتم بار آوردم اما خالی نمی‌کنند که ایشان هم گفتند ماسه به درد باغ‌شهر می‌خورد من هم ماسه بادی‌ها را به سیلوی سروستان بردم و کرایه را می‌گرفتم.

علیرضا شفیعی، کارگر سیلوی سروستان به دستور قاضی ساداتی به جایگاه آمد و از او خواسته شد که مختصری از شرح وظایف خود در این شرکت بیان کند.

شفیعی با بیان اینکه بنده کارگر بودم و هیچ اطلاعی ندارم، گفت: حدود دو سال آنجا کار می‌کردم. سیلو تازه تاسیس است و کار زیادی دارد.

غلامرضا جاویدی، کارگر سیلوی آقای کمالی در جایگاه مطلعین قرار گرفت و در پاسخ به قاضی ساداتی گفت: مسئول بارگیری و تخلیه کامیون‌ها هستم و گندم‌هایی که خارج شده گواهی سلامت دارد و تمام کارها با نظارت نماینده غله انجام می‌شود.

قاضی فرهادی‌پور از وی پرسید که اظهارات قبلی خود را قبول دارد؟ و جاوید ادامه داد: بله. ۱۲ کامیون گندم مخلوط با خاک و ماسه وارد سیلو شد که به قدری خاک آنها زیاد بود که گندم پیدا نبود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه هر ۱۱ متهم به همراه وکلای خود حضور داشتند و ضمن ارائه دفاعیات و مستندات خود در رد اتهامات وارده، خواستار حکمی منصفانه از سوی مراجع قضایی شدند.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=1651

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.