• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

ائتلاف اطلاعاتی کشورهای «پنج چشم» برای مقابله با نفوذ جهانی چین

  • کد خبر : 1533
  • 12 اکتبر 2018 - 19:48
ائتلاف اطلاعاتی کشورهای «پنج چشم» برای مقابله با نفوذ جهانی چین

به گزارش مبین۲۴ به نقل از یورونیوز ، کشورهای عضو گروه «پنج چشم» یعنی استرالیا، بریتانیا، کانادا، نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا با یکدیگر هم‌پیمان شده‌اند تا از ابتدای سال آیندۀ میلادی آخرین اطلاعات طبقه بندی شده دربارۀ فعالیت‌های خارجی چین را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بنا بر اعلام منابعی که نامشان فاش نشده […]

به گزارش مبین۲۴ به نقل از یورونیوز ، کشورهای عضو گروه «پنج چشم» یعنی استرالیا، بریتانیا، کانادا، نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا با یکدیگر هم‌پیمان شده‌اند تا از ابتدای سال آیندۀ میلادی آخرین اطلاعات طبقه بندی شده دربارۀ فعالیت‌های خارجی چین را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

بنا بر اعلام منابعی که نامشان فاش نشده این کار با هدف مقابله با نفوذ سیاسی و اقتصادی رو به گسترش چین انجام می‌شود و اگرچه تمرکز اصلی فعالیت‌های این پنج کشور، چین است اما برخی از اعضا معتقدند که باید این همکاری را برای مقابله با فعالیت‌های خارجی روسیه نیز افزایش داد.

این پنج کشور تصمیم گرفته‌اند که همکاری‌هایشان در این موضوع را به کشورهای دیگری از جمله آلمان و ژاپن نیز گسترش دهند. گفته می‌شود دولت فرانسه نیز در این گفتگوها مشارکت داده شده است.

هیچکدام از دولت‌های فعال در این ائتلاف حتی آلمان و ژاپن، حاضر به اظهارنظر رسمی در این باره نشده‌اند. یکی از مقامات آمریکا در این باره می‌گوید: «مشاوره با متحدان و همفکرانمان در این موضوع که چگونه باید قاطعانه به استراتژی بین‌المللی چین پاسخ داد، منجر به ایجاد چنین ائتلافی شد. قرار است از این به بعد، دربارۀ جزئیات کار و انتخاب بهترین شیوه برای همکاری گفتگو شود.»

اتحاد «پنج چشم» اولین بار در زمان جنگ جهانی دوم و با هدف مقابله با نفوذ اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی تشکیل شد. برخلاف دوران جنگ سرد، در عصر حاضر این قدرت روزافزون سیاسی و اقتصادی چین است که موجب نگرانیِ واشنگتن، کانبرا و دیگر کشورها شده است.

همکاری بین‌المللی این کشورها به موازات موجی از فعالیت‌های ملی انجام می‌شود که به دنبال محدود کردن سرمایه گذاری‌های چین بویژه در شرکت‌های دارای فناوری‌های حساس، همچنین افزایش قدرت کمپینی است که تحت رهبری شی چین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دولت‌ها و جوامع خارجی را بگونه‌ای که به نفع چین باشد، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پکن هرگونه اتهامی در این باره را که به دنبال نفوذ بر کشورهای خارجی است و سرمایه گذاری‌هایش با اهداف سیاسی انجام می‌شود، رد کرده است.

اعلام این خبر همچنین بیانگر آن است که تلاش‌های چین در متقاعد کردن کشورهای اروپایی برای دوری از آمریکا و نزدیک شدن به پکن پس از شعار تبلیغاتی دونالد ترامپ یعنی «اول آمریکا» ناموفق بوده است.

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=1533

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.