• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

لبنان و آینده مبهم

  • کد خبر : 768
  • 05 نوامبر 2017 - 11:58

سعد حریری روز شنبه در اقدامی غیرمنتظره و با طرح ادعا‌هایی علیه ایران و حزب‌الله، از مقام خود کناره‌گیری کرد. او با تکرار ادعاهای محور غربی-عربی-صهیونیستی علیه جنبش مقاومت حزب‌الله و ایران، از «ترور شدن» خود در این کشور ابراز نگرانی کرد و مدعی شد فضای فعلی لبنان شبیه شرایط پیش از ترور پدرش رفیق […]

سعد حریری روز شنبه در اقدامی غیرمنتظره و با طرح ادعا‌هایی علیه ایران و حزب‌الله، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

او با تکرار ادعاهای محور غربی-عربی-صهیونیستی علیه جنبش مقاومت حزب‌الله و ایران، از «ترور شدن» خود در این کشور ابراز نگرانی کرد و مدعی شد فضای فعلی لبنان شبیه شرایط پیش از ترور پدرش رفیق حریری (نخست‌وزیر اسبق لبنان) است.

لبنان کوچکترین کشور خاورمیانه بعد از بحرین با مساحت ۱۰۴۵۲ کیلومتر مربع در امتداد دریای زیبای مدیترانه کشیده شده است. کشوری به طول و عرض ۲۷۲ کیلومتر در ۴۵ کیلومتر که می توان در عرض یک روز طول و عرض آن را پیمود. لبنان۶ استان ( بیروت، بقاع، شمال، جنوب، جبل، نبطیه) و ۲۴ شهرستان دارد. – ۳۰ حزب سیاسی و ۱۷ فرقه دینی در لبنان به رسمیت شناخته شده اند.که عبارتند از ۵ فرقه اسلامی (شامل سنی، شیعه، دروزی ، علوی و اسماعیلی )، ۱۱ فرقه مسیحی (مارونی، ارتدوکس، پروتستان، کاتولیک ، ارمنی و … ) و فرقه کم جمعیت یهودیان.

بر طبق آمار سال ۲۰۰۶ جمعیت لبنان ۳۸۷۴۰۵۰ نفر می باشد. این کشور نسبت به مساحت آن تراکم جمعیتی زیادی دارد و از این نظر رتبه اول را در خاورمیانه دارد .( ۷/۸ برابر ایران تراکم جمعیتی دارد) – جالب اینکه چندین برابر جمعیت فعلی لبنان یعنی ۱۰ تا ۱۴ میلیون نفر لبنانی دیگر نیز در سرتاسر جهان پراکنده شده اند. – از جمعیت لبنان، ۸۳% عرب لبنانی، ۸ درصد عرب فلسطینی ، ۵ درصد ارمنی، ۴ درصد بقیه نژادها را تشکیل می دهد. – ۳۹% مردم لبنان پیرو دین مسیحیت هستند. و مسیحیان اکثریت را دارند. رئیس جمهور از طایفه مارونی مسیحیان انتخاب می شود. نخست وزیر توسط رییس جمهور از میان سنی ها و رییس مجلس از میان شیعیان انتخاب می شود. – در پارلمان فعلی لبنان تعداد مسلمانان و مسیحیان برابرند ( هرکدام با ۶۴ نماینده) که از این میان شیعیان و اهل سنت هر کدام با ۲۷ نماینده در مجلس حضور دارند. اکثریت مردم لبنان در حدود ۶۰درصدمسلمان هستند که از این تعداد حدود ۲۵ درصد اهل تسنن و بقیه از اقلیتهای دیگر می باشند اهل تسنن در لبنان غالبا از مذهب شافعی هستند.

 

موفقیت های حزب الله در عرصه نظامی و سیاسی

 

پارلمان لبنان در چهل و ششمین نشست ویژه خود برای انتخاب رئیس جمهوری با اکثریت آرا( ۸۳ نماینده از میان ۱۲۸ عضو پارلمان ) ژنرال عون نامزد مورد حمایت حزب الله را به عنوان رئیس جمهوری لبنان انتخاب کرد.

این در حالی بود که بجز جلسه اول ، ۴۴ جلسه دیگر پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در صحن مجلس برگزار نشده بود و فراکسیون « تغییر و اصلاح» به ریاست ژنرال عون از جمله فراکسیون هائی بود که حاضر به مشارکت در جلسات پارلمان نبود.

 

انتخاب میشل عون نزدیک به ایران پس از دو سال فراغ ریاستی در لبنان که پس توافق با سعد حریری رئیس گروه المستقبل و نزدیک به عربستان تعجب همگان را برانگیخت.

این عقب نشینی گروه های نزدیک به عربستان در لبنان ، توازن قوا را به نفع حزب الله و همپیمانان مسیحی اش برهم زد.

تا اینکه روز گذشته با استعفای حریری از نخست وزیری ، دوباره اوضاع در لبنان را مبهم ساخت.

طبق قانون اساسی لبنان ، با استعفای نخست وزیر ، هیئت وزیران تا معرفی نخست وزیر جدید به کار خود ادامه خواهد داد .

این نخست وزیر باید از نمایندگان سنی مذهب پارلمان لبنان انتخاب شود.

 

تبادل اتهامات بین دو طیف پس از استعفای حریری

 

استعفای ناگهانی حریری با تنش و حمله دو طیف معروف به ۱۴ آذار /مارس و ۸ آذار /مارس شده است.

دفتر رسانه‌ای ریاست‌جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، سعد الحریری طی تماسی تلفنی با ژنرال «میشل عون» رئیس‌جمهوری این کشور، وی را در جریان استعفای دولت خود قرار دارد.

 

دفتر رسانه‌ای ریاست‌جمهوری لبنان افزود، ما منتظر بازگشت الحریری هستیم تا علت این استعفا مشخص شود.

 

ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان از یاران حریری گفت: لبنان کوچک‌تر و ضعیف‌تر از آن است که پیامدهای اقتصادی و سیاسی این استعفا را تحمل کند و من همواره از دعوت‌کنندگان به مذاکره بین عربستان و ایران باقی خواهم ماند.

حزب الله لبنان در پاسخ به استعفای سعد حریری اعلام کرد نظام سعودی خواهان تغییر موضع و نقش مقاومتی لبنان است. نظام آل سعود تلاش می‌کند لبنان را در فتنه غرق کند.

البته سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان امروز ساعت شش عصر به وقت محلی درباره استعفای سعد حریری و تحولات مربوط به آن سخنرانی خواهد کرد.

 

از سویی دیگر انگار اسرائیل از پیش در جریان استعفای حریری بوده که به سرعت آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت : ارتش اسرائیل آماده رویارویی با همپیمان ایران است. ما هرگز به محور ایران اجازه نمی‌دهیم که نیروی خود را در مرزهای شمالی ما تقویت کند.

 

چند روز پیش نیز رسانه های عربستان از آماده شدن مرحله مقابله با حزب الله لبنان همانند سناریوی یمن و بحرین خبر داده بودند.

 

بازگشت بیش از یک میلیون و نیم آواره سوری ، اقتصاد ورشکسته ، نبود خدمات عمومی و رها شدن زباله در بیروت و شهرهای عمده ، توقف کمک های مالی به ارتش از عمده چالش های پیش روی دولت آینده لبنان است .

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=768

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.