• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

«سینماهنر» پنجره ای به جهان هنر

  • کد خبر : 572
  • 05 اکتبر 2017 - 18:53
«سینماهنر» پنجره ای به جهان هنر

به گزارش مبین۲۴، “مازیار فکری ارشاد” منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی، چندی است وب‌گاهی را با عنوان “سینماهنر” راه‌اندازی کرده است. طراحی این پایگاه خبری-تحلیلی همراه با نوع اشتراک خبر در کنار تحلیل‌های مفصل، خبر از جدی گرفتن مقوله‌ی “هنر” نزد مسئولین محترم این وب‌گاه دارد. در همین ارتباط، گفتگویی کوتاه با مؤسس و سردبیر این […]

به گزارش مبین۲۴، “مازیار فکری ارشاد” منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی، چندی است وب‌گاهی را با عنوان “سینماهنر” راه‌اندازی کرده است. طراحی این پایگاه خبری-تحلیلی همراه با نوع اشتراک خبر در کنار تحلیل‌های مفصل، خبر از جدی گرفتن مقوله‌ی “هنر” نزد مسئولین محترم این وب‌گاه دارد.

در همین ارتباط، گفتگویی کوتاه با مؤسس و سردبیر این وب‌گاه، مازیار فکری ارشاد داشته ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

 

چند روزی است وبسایت “سینماهنر”، کار خود را آغاز کرده و شما به عنوان مؤسس و سردبیر در این مجموعه حضور دارید، برای علاقه‌مندان به سینما و بالاخص نقد فیلم، جذاب است بدانند که چرا “مازیار فکری ارشاد”، پس از سال‌ها حضور پررنگ در مجلات و روزنامه‌های مختلف سینمایی،  یک سایت خبری-تحلیلی راه اندازی می‌کند؟

من آدمِ رسانه و کار رسانه‌ای هستم. اگر کار نکنم احساس بیماری بهم دست می دهد. فکر کردم بعد از دو دهه فعالیت رسانه ای در حوزه های مختلف ( روزنامه ، مجله ، خبرگزاری ، رادیو و تلویزیون و جلسات نقد) یک پایگاه خبری – تحلیلی اینترنتی راه اندازی کنم و تجربه سال‌های فعالیتم را در قالب یک وبسایت مستقل و با شمایلی متفاوت از آنچه در خبرگزاری‌ها و سایت‌های دیگر شاهدیم ، متمرکز کنم. امیدوارم بتوانم ایده‌هایم را به تدریج در “سینماهنر” پیاده کنم.

به نظرشما سایت های مختلف خبری و بعضا تحلیلی در حوزه‌ی هنر، می‌توانند جایگزین مجلات و روزنامه‌ها شوند؟

در علم رسانه هریک از این فُرم‌ها جایگاه ، تعریف و کارکرد خود را دارند. در عصر اینترنت و انفجار اطلاعات، از وجاهت و تاثیرگذاری رسانه‌های چاپی تا حدودی کاسته شده، هرچند این رسانه‌ها هنوز هم نقش پررنگ و مهمی در تنویر افکار دارند. اما سرعت انتشار اطلاعات و داده‌ها چنان بالا رفته که مراجعه به سایت‌های اینترنتی را اجتناب ناپذیر ساخته است. اگر امشب اتفاق مهمی رخ دهد، صبر کردن برای انتشار روزنامه فردا و دریافت داده‌ها کمی دیر است. یکی از کارکردهای سایت‌های اینترنتی، پر کردن این خلاء زمانی است. اما این فرم‌های متفاوت رسانه‌ای هرگز نمی‌توانند جایگزین یکدیگر شوند و حتماً در چارچوب کارکردهای تعریف شده هریک مسیر خود را طی خواهند کرد.

سینماهنر می خواهد چه هدفی را دنبال کند؟

در “سینماهنر” اهداف متعددی را پیگیری می‌کنم. یکی از آن‌ها فرآوری خبر و ارائه بسته‌های خبری – گزارشی کامل از رویدادهای هنری است. خبرها را خبرگزاری‌ها تولید می‌کنند و با توجه به کثرت این خبرگزاری‌ها، تولید خبر اختصاصی بی معناست. اما به واسطه عجله‌ای که در خبرگزاری‌ها و برخی سایت‌ها برای ارائه خبر با سرعتی بالاتر از رقبا دیده می‌شود، کمتر با مقوله فرآوری خبر سر و کار داریم. هر خبر یا واقعه‌ای، حتما پیش‌زمینه‌هایی داشته و از منظرهای گوناگون می‌توان یک خبر را فربه‌تر و کامل‌تر کرد. ضمناً به دلیل آنکه عوامل خبرگزاری‌ها بعضاً احاطه کافی روی یک موضوع ندارند و یا وظیفه‌ای جز انتشار خبر برای خود قائل نیستند، کمتر شاهد تحلیل روی این خبرها هستیم. سعی‌مان بر این است که در “سینماهنر”، پیش‌زمینه‌ها، سابقه خبر، پس‌زمینه‌ها و کلیه موارد مربوط به یک خبر را در قالب یک بسته خبری ارائه دهیم. این امر طبعاً سرعت انتشار را پایین می‌آورد. ولی تلاش می‌کنیم مخاطب “سینماهنر” با خواندن یک بسته خبری کامل، از مطالعه همین خبر در سایت‌های گوناگون و یا جست و جوی سابقه یک خبر در خبرگزاری‌ها و سایت‌های دیگر بی‌نیاز شود.

در سایت سینماهنر، جدا از نگاه ویژه به سینما، به سایر هنرها نیز توجه شده، آیا این رویه در سینماهنر ادامه خواهد داشت؟

سینما که زندگی من است. در کنارش به تئاتر بسیار علاقه دارم. همه عمرم با موسیقی سرو کار داشته ام. کتاب خوانده‌ام و به نقاشی و مجسمه‌سازی و معماری هم توجه دارم. تخصص‌ام سینما و تئاتر است و طبعاً این دو هنر در سایت پررنگ‌تر خواهد بود. اما تلاش‌ام این است که وقایع مهم سایر هنرها را هم نادیده نگذارم.

در پایان اگر  حرفی باقیمانده، بفرمایید؟

ممنونم از توجهی که به سایت مستقل و بدون پشتیبان مالی “سینماهنر” داشته‌اید. از علاقمندان هنر دعوت می‌کنم سری به این سایت و شبکه‌های اجتماعی مرتبط با آن بزنند. تمام تلاش‌ام این است که مخاطب “سینماهنر” با مطالعه مطالب از مراجعه به رسانه‌های اینترنتی دیگر بی‌نیاز شود.

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=572

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.