• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

ستاره زیبای سینمای فرانسه در گذشت.

  • کد خبر : 587
  • 06 اکتبر 2017 - 11:10
ستاره زیبای سینمای فرانسه در گذشت.

بازیگر فیلم های برسون، پازولینی و گدار – کسی که  به مدت ۱۲ سال همسر گدار بود و خاطرات رابطه اش با گدار در فیلم “Redoubtable”  محصول ۲۰۱۷ بیان شده – در ۷۰ سالگی درگذشت. به گزارش مبین ۲۴، آنه ویازمسکی -همسر ژان لوک گدار- بازیگری که شهرتش را مدیون بازی در فیلم های موج […]

بازیگر فیلم های برسون، پازولینی و گدار – کسی که  به مدت ۱۲ سال همسر گدار بود و خاطرات رابطه اش با گدار در فیلم “Redoubtable”  محصول ۲۰۱۷ بیان شده – در ۷۰ سالگی درگذشت.

به گزارش مبین ۲۴، آنه ویازمسکی -همسر ژان لوک گدار- بازیگری که شهرتش را مدیون بازی در فیلم های موج نوی سینمای فرانسه است در سن هفتاد سالگی پس از مبارزه با سرطان درگذشت. برادر او به خبرگزاری فرانسه گفت: “همین امروز صبح مرد، خیلی مریض احوال بود”.

متولد ۱۹۴۷ برلین. ویازمسکی دختر بزرگ فرانسوا موریاک رمان نویس و برنده جایزه نوبل ادبیات بود. در ۱۸ سالگی یعنی در سال ۱۹۶۶ با بازی در فیلم “و ناگهان بالتازار” ساخته روبرت برسون برای اولین بار بازیگری را تجربه کرد. در طول فیلمبرداری برسون تحت تاثیر ویازمسکی قرار گرفت…

ویازمسکی یک سال بعد گدار را ملاقات می کند، زمانی که گدار در اوج شهرت بود و در سال ۱۹۶۷ در فیلم “زن چینی ” ظاهر می شود – که حکایت انقلابیون مائوئیست ساکن پاریس است – این زوج در طول فیلمبرداری با هم ازدواج می کنند و ویازمسکی در دیگر فیلم های گدار نیز بازی می کند. در کمدی های سیاه گدار (آخر هفته، یک بعلاوه یک) و در یک کولاژ “اجیت پراپ*” ی که از صحنه های فیلم “همدردی  با شیطان” که در مونتاژ با تصاویر مستند تظاهرات اعتراضی مائوئیست های انقلابی به صورت یک مستند تدوین شده. ولی انقدر گدار در فعالیت های سیاسی اش در زمان ناآرامی های اجتماعی فرانسه ۱۹۶۸ درگیر شد که اثرات منفی آن در ازدواجمان پدیدار شد.  او در مصاحبه ای که امسال با خبرگزاری فرانسه انجام داد گفت: هر چه جلوتر می رفتیم مسیرمان بیشتر از هم جدا می شد.

این زوج در سال ۱۹۷۹ از هم جدا شدند. ویازمسکی اما به کار بازیگری خود ادامه داد.  او در پروژه تئورما اثر پازولینی پا به پای ترنس استامپ بود. ( فیلم به علت “غیراخلاقی” قلمداد شدن در سال ۱۹۶۸ در ایتالیا توقیف شد، فیلم درباره اغواگری ست که کل خانواده را اغوا می کند) در سال های بعد ویازمسکی بیش از دوازده رمان منتشر کرد که یکی از آن ها به نام: یک سال بعد (۲۰۱۵) درباره رابطه او با گدار است.

این کتاب اساس کار “میشل آزاناویسوس” در فیلم “Redoubtable” بود و آخرین حضور ویازیمسکی در یک پخش عمومی که در جشنواره کن اخیر (ماه می) پخش شد. اینطور که آزاناویسوس می گفت ویازمسکی اول هیچ علاقه ای نداشت که حقوق کتاب را به کارگردان فیلم واگذار کند ولی وقتی که آزاناویسوس به ویازیمسکی گفت که “این فیلم خیلی پر انرژی و بامزه خواهد بود.” او موافقت کرد، چرا که واقعا اعتقاد داشت که روابطش با گدار، “خیلی روابط جذاب و هیجان انگیزی بود، در مقطع زمانیِ جذاب و هیجان انگیز.”

 

*کلمه ای متشکل از agitation (تحریک) و propaganda (تبلیغات سیاسی) که به معنای استفاده از انواع هنرها و تکنیک های فرهنگی در راستای تحریک سیاسی توده هاست.

منبع: سایت گاردین  ترجمه اختصاصی آنسین سینما(Unseencinema)

 

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=587

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.