• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
3

«خواب ابراهیم» رونمایی شد.

  • کد خبر : 375
  • 22 سپتامبر 2017 - 14:31
«خواب ابراهیم» رونمایی شد.

یکصدوپنجاه‌وسومین آیین دیدار گروه سینمایی هنروتجربه به مستندی اختصاص یافت که درباره فیلم‌سازی ابراهیم حاتمی‌کیا و تجربه تیم فیلم‌سازی او در ساخت فیلم سینمایی «چ» است. این مستند را محمود کریمی ساخته است. مراسم آیین دیدار مستند «خواب ابراهیم» روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریورماه برگزار شد. این مراسم برخلاف سایر مراسم آیین دیدار گروه هنروتجربه در […]

یکصدوپنجاه‌وسومین آیین دیدار گروه سینمایی هنروتجربه به مستندی اختصاص یافت که درباره فیلم‌سازی ابراهیم حاتمی‌کیا و تجربه تیم فیلم‌سازی او در ساخت فیلم سینمایی «چ» است. این مستند را محمود کریمی ساخته است.

مراسم آیین دیدار مستند «خواب ابراهیم» روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریورماه برگزار شد. این مراسم برخلاف سایر مراسم آیین دیدار گروه هنروتجربه در سالن اصلی مجموعه موزه سینما و از ساعت ۱۸٫۳۰ آغاز شد. مراسمی که با حضور دوست‌داران ابراهیم حاتمی‌کیا رنگ‌وبویی دیگر یافته بود.

در ابتدای مراسم مجری برنامه با اشاره به این‌که «خواب ابراهیم» تنها یک گزارش ساده از پشت‌صحنه نیست افزود: «این فیلم مستند متفاوتی است که تنها به یک گزارش صرف نپرداخته است، بلکه دنبال جستجوی درامی است که کارگردان قصد تصویرکردنش را دارد.» او سپس محمود کریمی کارگردان این مستند را روی صحنه دعوت کرد.

محمود کریمی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «بد نیست اشاره کنم به این‌که فیلم پشت‌صحنه همیشه موضوعی مبهم در سینمای ما بوده است و معنا و کاربرد آن برای خودم هم دغدغه بود. گاهی راش‌هایی یادگاری گرفته می‌شد و در انبارها و کمدها می‌ماند و به دردی هم نمی‌خورد. در حالی که فیلم‌های پشت‌صحنه ظرفیت خوبی دارند، چنان‌چه در سینمای دنیا و اخیرا به عنوان آپشنی در انتهای دی‌وی‌دی‌های ما به کاربردهای خوبی برای آن رسیده‌اند.»

کریمی با بیان «در سینمای ما تهیه‌کننده‌ها هم با این قضیه سرسری برخورد می‌کنند و معمولا موقع شروع تولید خواهرزاده‌ای یا برادری دوربین به دستش می‌گیرد و تصویرهایی برمی‌دارد.» از فیلم پشت‌صحنه‌ای که شاهد احمدلو از ساخته شدن «کاغذ بی‌خط» ساخت یا فیلم‌های پشت‌صحنه «روبان قرمز» ابراهیم حاتمی‌کیا و «رنگ خدا» مجیدی به عنوان نمونه‌هایی به نسبت موفق نام برد که شروع ، پایان و ایده‌هایی جدی دارند.

کارگردان مستند «خواب ابراهیم» در ادامه اضافه کرد: «فیلم‌های پشت صحنه هم استفاده تجاری و امکان انتشار جداگانه دارند و هم استفاده آموزشی و امکان انتقال درست تجربیات گروه‌های فیلم‌سازی.» محمود کریمی در بیان چگونگی ساخت این فیلم افزود: «موقعی که فیلم «چ» در دست ساخت بود آقای حاتمی‌کیا و آقای کریمی گفتند بیا و فیلم‌بردار پشت صحنه ما باش،قبول نکردم. دو روز بعد گفتند بیا و از پشت صحنه فیلم ما مستندی بساز. گفتم خب  حالا شد. همان فروردین ۹۲ شروع کردم به ثبت و ضبط اتفاقات و سعید جعفربان که این‌جا هم حاضر است می‌تواند شهات بدهد. دو هفته با سعید جعفریان با هم بودیم و ایده‌پردازی کردیم و در نهایت رسیدیم به ایده خواب ابراهیم که از اول همین اسم را داشت.»

محمود کریمی توضیحاتی نیز در زمینه ویژگی‌های فیلم و زمینه‌های آن داشت: «ساعت‌ها راش می‌گرفتیم تا از آن یک پلان حاصل شود. پلانی که به درد ما بخورد.  فیلم «چ»پنج‌ماه پیش‌تولید داشت و پنج ماه شوتینگ (فیلم‌برداری) و یک سال هم مراحل پست پروداکشن فیلم طول کشید. فیلم «چ» حدود شش تا هفت میلیارد تومان هزینه داشت و من همیشه می‌گویم «خواب ابراهیم» هفت میلیارد و صدمیلیون هزینه‌اش شده است. امیدوارم ببینید و از آن راضی باشید.»

کریمی سپس از همکارانش در این فیلم تشکر کرد و در ابتدا از مهدی کریمی تهیه‌کننده کار تشکر کرد که هم باعث و بانی ساخت این مستند بوده است و هم بانی اکران آن در هنروتجربه. کریمی سپس علاوه بر سعید جعفریان از احسان محمدی، مهدی کشاورزی، مهرداد دعوت‌خواه که مقاطعی در فیلم‌برداری به او کمک کرده بودند و همین‌طور از مهدی جمشیدیان و محراب مشهدبان همکاران خود در مراحل پس از تولید تشکر کرد و از تهیه‌کننده کار مهدی کریمی درخواست کرد تا روی صحنه بیاید.

مهدی کریمی تهیه‌کننده کار اهل صحبت نبود و در عوض از سهیل رضایی با عنوان «کسی که حق استادی بر گردن او دارد» خواست تا برای حاضرین صحبت کند. سهیل رضایی نیز در سخنان کوتاهی گفت: «ایده ساخت مستندی از پشت صحنه ایده جالبی است. پشت صحنه فیلم «گزارش یک جشن» از حاتمی‌کیا درباره این دوربینی که از تولید تصویربرداری می‌کند پرسیدم و معنای آن را خواستم. در ساخت فیلم‌های ما اتفاقی می‌افتد اما نه نوشته می‌شود، نه ثبت می‌شود و نه تجربه‌ای منتقل می‌شود. پنجاه سال بعد جوانی که ابراهیم را رصد می‌کند این فیلم‌ها به او کمک خواهد کرد.»

از مهمانان این آیین دیدار می‌توان به رامبد جوان ، حبیب ایل‌‌بیگی،‌ مهدی کریمی، امیررضا دلاوری، علی قائم‌مقامی، مسعود مددی، مجید شیخ‌انصاری ،ارشا اقدسی و برخی از عوامل « خندوانه» اشاره کرد.

 

منبع: هنر و تجربه

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=375

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.