• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

آقای ترامپ غیرقابل پیش بینی است؛ ولی ما برای هر وضعیتی پیش بینی وبرنامه داریم/ اگر بخواهیم؛ فقط چند روز برای بازگشت به شرایط هسته ای قبل از برجام نیاز داریم

  • کد خبر : 163
  • 19 سپتامبر 2017 - 1:56
آقای ترامپ غیرقابل پیش بینی است؛ ولی ما برای هر وضعیتی پیش بینی وبرنامه داریم/ اگر بخواهیم؛ فقط چند روز برای بازگشت به شرایط هسته ای قبل از برجام نیاز داریم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان اظهار کرد: ?تنها نتیجه خروج از برجام بی اعتباری است.خروج از این تعهد هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا خواهد داشت. فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها این هزینه سنگین را تحمل بکنند، خروج آنها از برجام هیچ خاصیتی برای آنها ندارد اما در […]

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان اظهار کرد:

?تنها نتیجه خروج از برجام بی اعتباری است.خروج از این تعهد هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا خواهد داشت. فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها این هزینه سنگین را تحمل بکنند، خروج آنها از برجام هیچ خاصیتی برای آنها ندارد اما در عین حال اعتماد جهانی را نسبت به آمریکا به طور کلی از بین خواهد برد.

?اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران عکس‌العمل لازم را نشان خواهد داد. اگر آمریکا از برجام خارج شود. برای این کار برنامه‌ریزی و فکر شده که چه اقداماتی انجام خواهیم داد. ایران اگر بخواهد برگردد به شرایط قبل از برجام، در عرض چند روز این کار انجام خواهد شد.

?از آنجایی که فعالیت‌ها و برنامه‌های آقای ترامپ تا حدی غیرقابل پیش‌بینی است، بنابراین ما هم برای آن شرایط پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده ایم.

? نظر ایران همواره کاهش تنش بوده، الان هم کاهش تنش است، منتها این کاهش تنش وابسته به این است که طرف آمریکایی هم در این زمینه همین نظر را داشته باشد. اگر طرف مقابل خواهان تشدید تنش باشد، به طور طبیعی با عکس‌العمل مناسب ایران مواجه می‌شود. آنچه که دیده می‌شود اینکه امروز این اراده در دولت جدید آمریکا برای رفع تنش کمتر از دولت گذشته آمریکاست.

?نگرانی در منطقه نداریم، برای اینکه ایران یک قدرت بزرگ در منطقه است و مردم ‌ما مردمی هستند که پای نظام و کشور خودشان به خوبی ایستادند و همین انتخابات، همزمان بود با ایامی که ترامپ در عربستان بود و حضور بیش از ۴۱ میلیون مردم پای صندوق آراء پاسخ قاطعی بود که مردم به عربستان و ترامپ دادند و گفتند ما پای نظام سیاسی و کشورمان تا آخر ایستاده‌ایم. بالاترین قدرت ما، مردم ما هستند.

? در مسأله سوریه برای ما آنچه مهم بود اینکه تروریسم در کشور سوریه حاکم نشود. اگر ما به دعوت دولت اسد و مردم سوریه پاسخ مثبتی نمی‌دادیم و آنها را یاری و کمک نمی‌کردیم، ممکن بود تروریست‌ها امروز بر دمشق مسلط باشند.

? آینده سوریه را مذاکرات تعیین می‌کند و در نهایت باید معارضین دولت، با خود دولت به توافق برسند. پایان کار در سوریه باید آراء مردم و صندوق رأی و دمکراسی باشد. بنابراین آنچه خواست مردم سوریه است آینده سوریه را خواهد ساخت.

?مسابقات تسلیحاتی را در هیچ منطقه‌ای نمی‌پسندیم و آن را خطرناک می‌بینیم اما از طرف دیگر موضع‌گیری‌ها و اقدامات آمریکا و برخی از کشورها نسبت به کره شمالی اقدامات مناسبی نیست. تهدید نمی‌تواند این مسأله را حل و فصل کند. مقابله نظامی هم نمی‌تواند این مسأله را حل کند. تنها از طریق دیپلماسی و مذاکره باید این مسأله حل و فصل شود.

? قوه قضائیه ایران مستقل است و دولت نسبت به فعالیت‌های قضایی نمی‌تواند مداخله‌ای داشته باشد. آنچه که برای برای رییس جمهور مهم است که روند قضایی، قانونی و عادلانه خودش را طی کند و متهمین بتوانند وکیل داشته باشند و در یک فضای آزاد بتوانند از خودشان دفاع کنند و مسیر قضایی در چارچوب قانون اساسی ما انجام گیرد. در این زمینه حساسیت‌های لازم را دارم.

?از طرف دیگر اگر نگرانی نسبت به افراد زندانی در ایران وجود دارد، افراد فراوانی هم هستند که در آمریکا زندانی هستند به همان نسبت نگرانی وجود دارد و ایرانیان فراوانی هستند که در آمریکا زندانی هستند و یا تحت تعقیب آمریکا در کشورهای دیگر هستند که از نظر ما کاملاً بی‌گناه هستند و فعالیت آمریکا در این زمینه کاملاً سیاسی است. بنابراین اگر می‌خواهیم از حقوق انسان‌ها صحبت کنیم و آنهایی که در زندان‌ها هستند، دو طرف داستان را باید با هم ببینیم.

?در سال گذشته ۵۰۰ نفر از تحصیلکردگانی که در اروپا و آمریکا بودند و ۸۰ درصد آنها افرادی بودند که در آمریکا تحصیل می‌کردند به ایران برگشتند، بنابراین، این فضای امن وجود دارد. اما نسبت به اینکه یک فردی اتهامی داشته باشد و پرونده‌اش در قوه قضائیه بررسی شود، ربطی به سازمان ملل ندارد. موضوع قضایی در هر کشور توسط دستگاه قضایی آن کشور رسیدگی می‌شود و به عنوان رییس جمهور هم در کار قضایی یک قاضی نمی‌توانم مداخله کنم اما در روند اجرای قانون تذکراتی اگر لازم باشد، خواهم داد.

?اگر مقصود این است که افکار عمومی دنیا و جامعه جهانی نسبت به برخی از زندانیان حساس هستند، شما راجع به گوآنتانامو و ابوغریب چه می‌گویید که این همه شکنجه‌ها توسط آمریکا صورت گرفت و این همه جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی به آمریکا اعتراض کردند؛ اما در عین حال آمریکا توجهی نکرد.

@iran_times

لینک کوتاه : https://mobin24.ir/?p=163

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.